Kan een zware verkoudheid, incl. ontstekingen, je immuun systeem dusdanig verzwakken dat je een jaar later nog vatbaarder bent dan normaal?

Vorig jaar maart ben ik zwaar verkouden geweest en heb daarbij ontstekingen in bijholtes, oren en evenwichtsorgaan gehad. Voor deze verkoudheid was ik hoogstens 1 maal per jaar,licht, verkouden. Nu heb ik al 2x een buikgriep en zeker al 6 verkoudheden gehad in 1 jaar. Mijn voedingspatroon of leefomstandigheden zijn niet veranderd

Antwoorden (2)

Zou in principe niet moeten: als je over die zware griep heen bent, heeft het lichaam daarvoor anti-stoffen gemaakt en een soort van "geheugensteuntje" om correct te reageren als het weer opduikt. Het kan zijn dat je nog niet helemaal die zware griep hebt overwonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
kan dat zo lang duren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Griep is geen verkoudheid. Echte griep kan - zeker als je 'm niet goed uitziekt - als het tegenzit nog maanden zorgen voor klachten.
Nee, dat kan niet. Ik vermoed vooral toeval in dit geval.