Voordat je enkel helemaal genezen is, kan er zo een jaar overheen gaan. Gun jezelf in ieder geval gewoon tijd om te helen. Wanneer je zonder tape kan lopen, is het heel verstandig om eerst op gympen te lopen de eerste 3 weken, zodat je spieren en pezen weer kunnen sterken.
Daarna kan je altijd kijken hoe het gaat met kort lopen op lage hakken en steeds verder opbouwen.

Doe dit wel doordacht! Bij te snel op hakken gaan lopen na een verzwikking, kun je hier blijvend last van houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het geen pijn meer doet om op hakken te lopen en minstens een week nadat je tape eraf is, dit om je enkel spieren weer wat krachtiger te maken.
Heb je na die week geen pijn dan kan je weer hakken proberen, maar zodra het pijn gaat doen moet je ze weer uit doen. Pijn betekend dat het nog niet helemaal over is en dat je enkel nog wat rust nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk zijn er niet echt "richtlijnen" wat betreft het lopen op hakken na een verzwikking (verstuiking) van de enkel.

Vroeger was de richtlijn bij verstuiking trouwens "immobiliseren" van de enkel, maar dat is intussen verlaten en men tracht de mensen opbouwend hun enkel te blijven gebruiken. Alleen bij zeer ernstige verstuiking (waarbij een kleine breuk niet uitgesloten kon worden) zal men nog immobiliseren.

De tape dient als versteving van de gewrichtsbanden zodat herstel misschien wat vlotter loopt en je vooral minder risico loopt op een nieuwe verzwikking vlak na de huidige verstuiking.

Hakkenschoenen geven zeer weinig stabiliteit, waardoor het onlogisch lijkt om vlak na (of met) tape op hakken te lopen. Was het niet je eerste verstuiking, dan kan je best eerst wat fysiotherapie volgen om je enkel te verstevigen alvorens opnieuw op hakken te lopen.