Rode bultjes na het zwemmen?

Ik ben laatst in open water gaan zwemmen en de avond na het zwemmen had ik opeens heel veel jeuk op mijn buik. Ik heb daar nu een aantal piepkleine bultjes zitten, die heel erg jeuken. Ik vraag me af wat het is en waarom ik het heb.
Het is geen blauwalg, want daar zijn de bultjes te klein voor.

Toegevoegd na 9 minuten:
De bultjes zijn maar 1 mm breed.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb iets opgezocht over de parasieten, maar die uitslag die je daarbij hebt lijkt niet op mijn uitslag. Ik heb echt heel kleine bultjes. Het zijn er maar een stuk of 10 en ze zitten verspreid over het onderste deel van mijn buik.
(Kan het ook een insectenbeet zijn?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet je zeker dat het warmtebultjes zijn?

Antwoorden (2)

Zwemmersjeuk is een jeukende huiduitslag die ontstaat tijdens of na het zwemmen in zoet water. Op de huid kunnen blaasjes ontstaan. Ook kan hoofdpijn en koorts voorkomen. De jeukende bulten zijn meestal binnen 12 uur verdwenen. Zwemmersjeuk geneest zonder behandeling. Bij ernstige klachten kunt u contact opnemen met uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan zwemmersjeuk zijn. Die wordt veroorzaakt door de parasiet van watervogels. Het is een jeukende huiduitslag die te herkennen is aan rode bultjes. De irritatie kan soms langer dan een week duren, maar verdwijnt uiteindelijk vanzelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zijn niet-humane schistosomen, waarschijnlijk soorten van het geslacht Trichobilharzia, die parasitair zijn bij vogels. De infectie wordt opgelopen door zwemmen in natuurlijk zwemwater waarin zich geïnfecteerde slakken bevinden. Het komt vooral voor bij warm zonnig weer, de piekmaanden zijn mei-juni en eind augustus - begin september.
Amadea