Ik heb snel last van mijn voeten/rug, hoe kan ik dit voorkomen?

Ik loop op de binnenkant van mijn voeten, krijg hierdoor snel last aan mijn voeten en daardoor ook aan me rug, als ik ongeveer 3 uur sta of loop heb ik al aan beide last. Zijn hiervoor zooltjes? Of moet ik het laten nakijken door de dokter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Waarom loop je op de binnenkant van je voeten? Als dit de enige manier is waarop je kunt lopen zou ik als ik jou was zeker een bezoekje brengen aan de dokter. Klinkt alsof er iets niet helemaal klopt en dat kan op lange termijn wel eens gevolgen kunnen hebben voor de rest van je lichaam.
Langs je huisarts dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn advies zou zijn om een bezoek te brengen aan een podotherapeut. Die heeft verstand van voeten en loopgedrag. Hij kan eventueel ondersteunende zolen maken of oefeningen opgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het euvel, heb er zelf ook mee te kampen gehad.
Ik ben toen via een arts doorverwezen naar een fysiotherapeut.
Deze heeft toen mijn loop en sta houding bekeken en bleek dat ik een andere manier van lopen en staan moest aanleren.
Ik liep altijd voorover met gebogen rug en de voeten naar binnen toe.
Dat was best wel lastig in het begin, ik moest er steeds bij nadenken.
Later werd dat minder en loop nu gewoon recht.

Ik had geen zolen o.i.d. nodig, maar dat kan bij jou natuurlijk anders zijn.
Ik zou zeggen laat er eens goed naar kijken door een arts en laat je eventueel doorverwijzen naar een specialist.
Beter te vroeg dan te laat.
Je hebt tenslotte maar één lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb dit vroeger als kind ook gedaan, sommige mensen kunnen het zichzelf afleren.
als je geen problemen wilt krijgen op de lange termijn, dan zou ik naar de huisarts gaan.
er bestaan 'zooltjes', maar welke je nodig hebt, dát weet de dokter...

antwoord

beslist even langs de huisarts gaan, die weet en kan zien waar wij hier alleen maar naar kunnen raden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt proberen stevige schoenen te kopen evt met een klein hakje van 4 cm, ook kun je denken aan mensendieck dat is gericht op het behandelen van klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou éérst naar een fysiotherapeut (of eventueel oefentherapeut Cesar of Mensendieck) gaan, en dan in overleg ook naar de hier al genoemde podotherapeut of podoloog.

Reden waarom ik het adviseer in die volgorde, is omdat er eerst gewoon eens gekeken moet worden naar je looppatroon, stahouding, rug, benen, voeten, etc. Je kunt op de binnenkant van je voeten lopen uit gewoonte, omdat je spieren aan één kant niet sterk genoeg zijn, omdat je gewrichten niet stevig zijn, omdat je heupen naar binnengedraaid staan (wat ook weer kan komen door slappe spieren, of een aangeboren rotatie kan zijn) en nog veel meer. Afhankelijk van het soort probleem, kan dit opgelost worden door je voeten te trainen en de spieren rondom je enkels en voeten te verstevigen, of door andere oefeningen te doen.

Hoewel een goede podotherapeut niet alleen naar je voeten zal kijken maar ook naar je hele looppatroon en de houding van je benen en rug, is het in de praktijk vaak zo dat bij doorgezakte voeten of bij lopen op de binnenkant van de voeten, er zooltjes worden gemaakt om de voetboog te ondersteunen. Dat is prima wanneer de reden van doorzakken niet op een andere manier op te lossen is, maar het is m.i. toch beter om eerst eens te kijken naar het geheel, en eens bij de basis te beginnen en te kijken of je door wat oefeningen je looppatroon kunt verbeteren. Maar ook als er extra steun nodig is zijn zooltjes op maat niet altijd nodig, zo maakt het ook veel uit wat voor schoenen je draagt. Als je voeten zo doorgezakt zijn dat er overduidelijk steunzolen of andere (therapie)zolen nodig zijn, dan ziet de fysiotherapeut dit ook, en zal die snel adviseren om ook een podotherapeut te bezoeken.

Je hoeft hiervoor niet per se eerst naar je huisarts, met de directe toegankelijkheid fysiotherapie is de noodzaak van een verwijzing (behalve bij minderjarigen en bij chronische aandoeningen) komen te vervallen. Je kúnt wel eerst naar je huisarts natuurlijk, en in elk geval is het goed als de therapeuten hun bevindingen ook aan de huisarts rapporteren, zodat deze het dossier ook compleet heeft.