Pijn in mijn billen straalt uit naar mijn been, wat zou dit kunnen zijn?

Sinds dinsdag had ik lichte pijn in mijn bil, maar het word steeds erger. Zo erg dat ik mijn werk (lichamelijk zwaar werk in magazijn) nie zonder pijn kan doen. Het straalt door mijn hele been en kan bijna niet bukken om een pallet te seelen. Pijnstillers helpen niks en 's ochtens kan ik bijna niet traplopen

Is dit nou een spier die verrekt is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt aks een peesontsteking. Even naar de ha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts! Ik had deze pijn ook, had het ook uitgesteld en uitgesteld, uiteindelijk kon ik niks meer... eigenlijk alleen nog maar rechtop stilstaan op één been en bukken ging totaal NIET... De huisarts zal je waarschijnlijk zware pijnstillers voorschrijven en een bezoekje aan de fysio .... zou het maar snel doen!

Het beste antwoord

Klinkt als ischialgie / ischias.
Dit kan vanzelf overgaan, al dan niet met hulp van fysio en pijnstillers. Blijft vaak een zwakke plek en kan van tijd tot tijd terugkeren. Even langs de huisarts voor wat sterkere pijnbestrijding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik ook meteen aan.
Dokter toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pijn van de bil tot aan de voet, die met pijnstillers niet overgaat, kan inderdaad ischias zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ischias +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens!
Bijna 100 % zeker.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ischias is een verzamelnaam voor pijn in de rug, al of niet met uitstraling en zegt dus niets. De vraag met toelichting is ook niet specifiek genoeg om een oordeel te vellen.
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken en bezoek aan de huisarts en vervolg met pijnstillers, fysiotherapie en eventueel zelfs operatie kan dan pas goed beoordeeld worden.

Andere antwoorden (6)

Dat kan, maar het kan ook de uitstralende pijn zijn van een beknelde zenuw in de rug (hernia.).
Het is hoe dan ook een teken dat je rustig aan moet doen, en voor alle zekerheid zou ik ook even langs de huisarts. De kans dat je rust moet nemen, acht ik vrij groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Rust nemen zeker niet,als het een hernia zou zijn,altijd blijven bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooruit, laat ik dan 'rustig aan doen' zeggen. Want zwaar tillen in een magazijn is NIET de beste therapie voor een hernia , ook al is stilliggen dat ook niet.
Toch even naar de dokter gaan.kan ook een ontsteking zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt idd als ischias. Uit eigen ervaring kan ik je aanbevelen eens naar een chiropractor te gaan. Die kan, met beleid, je wervels manipuleren zodat ze weer in lijn staan en je zenuw niet meer afgekneld wordt.
Manueel therapeut doet dat ook, maar op een, voor mij, veel hardhandigere manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct naar huis, rust nemen, dokter bellen en fysiotherapie inschakelen. Het is waarschijnlijk iets dat in je onderrug zit/begint. Je kunt dit voorkomen én genezen door je rompspieren te trainen, dus buikspieren en rug- en zijspieren. En niet maar een beetje, écht serieuze oefeningen. Daarna moet je leren tillen met gebruik van die spieren. Alleen door je knieën gaan is niet voldoende, dan krijg je daar waarschijnlijk ook pijn. Je moet van je fysiotherapeut leren tillen terwijl je je buikspieren aanspant. Als je erg zwaar tilwerk moet doen, kun je beter ook je benen gaan trainen, omdat je daarmee knieblessures kunt voorkomen. Óf ander werk zoeken, hoewel dat niet zal meevallen momenteel... Het is wel zaak dat je zo snel mogelijk met deze dingen begint, want als je eenmaal iets aan je rug hebt, kom je er niet snel meer vanaf. Dan kun je ook geen leuke dingen meer doen. Overigens bestaan er ook rugbanden, dat zijn (leren?) banden die je rug ondersteunen bij zwaar werk. Die zou je kunnen gebruiken totdat je rompspieren voldoende getraind zijn. Vraag ernaar bij je fysiotherapeut, of google even. Zorg ervoor dat je weet hoe je zo'n band goed draagt, anders helpt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het door je héle been heenstraalt (dus tot onder de knie) is de kans redelijk aanwezig dat je te maken hebt met een beknelling van een zenuw. Dit kan in het bil/heupgebied zijn (ischias) maar het kan ook in de lage rug zijn (hernia). Een hernia hoeft niet altijd rugklachten te geven, soms is de uitstralende pijn het eerste dat je ervan merkt.

Als het gebied van uitstralen minder groot is (niet lager dan de knie) kan het ook heel goed iets anders zijn, zoals irritatie van een spier, een pees- of slijmbeursontsteking, of overbelasting van de onderrug, problemen met het SI-gewricht, maar toch ook weer ischias of een hernia.

De mogelijke oorzaken zijn dus heel divers, maar als je vooral 's ochtends veel last hebt, vergroot dat wel de kans dat het iets in je rug is. Als het inderdaad ischias of een hernia is, dan zou dat ook verklaren waarom pijnstillers niet helpen: voor zenuwpijn helpen normale pijnstillers (van paracetamol tot morfine) meestal veel minder, hier zijn andere middelen effectiever voor.

Het is trouwens zo dat ook bij een hernia of ischias de klachten vaak vanzelf overgaan, en binnen een week of zes meestal een heel stuk minder zijn. Maar het is verstandig om bij uitstralende pijn je huisarts te bezoeken, en alleen al het feit dat je je werk niet kunt doen hierdoor, is daar al een hele goede reden voor. Daarbij doe je zwaar werk, dus is ondersteunende fysiotherapie misschien sneller nodig dan bij iemand die minder fysiek werk doet.

Ga dus even langs bij je huisarts, die kan een diagnose stellen. Als de pijn niet te bestrijden is met gewoon paracetamol en/of een NSAID als ibuprofen of diclofenac, vraag dan eventueel ook om een middel speciaal tegen zenuwpijn. Bij dit werk lijkt het me trouwens verstandig om ook in een vroeg stadium de bedrijfsarts in te schakelen. Misschien is er niets aan de hand en werk je over twee weken weer als de beste, maar je weet nooit hoe het verder gaat, en je kunt beter snel zorgen voor de juiste begeleiding en hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij bleek het een abces te zijn.
die kwam 7 keer terug.
dus naar de dokter.