Wat is er met mijn voet?

Ik heb al heel lang last van doorgezakte enkels, en dan niet een beetje, echt heel extreem. Ik heb ook hallux valgus waar ik pijn aan heb, maar nu heb ik de laatste tijd ook heel erg last van mijn voor voet zeg maar. Ik kan bijna niet meer lopen en soms komen er een soort van pijnscheuten door die grote teen knobbels. en gewoon last van het middenvoetsbeentje of zoiets? Ik kan de laatste tijd echt bijna niet meer lopen, ik krijg ook heel veel pijn aan mijn heupen als ik veel loop. Ik heb al speciale handgemaakte zolen die moesten helpen maar ik merk er niets van. Mijn moeder zei dat ik nu zo'n pijn heb omdat misschien de spieren in mijn voet heel slap zijn geworden omdat ik vaak door mijn enkels ben gegaan en misschien niet goede schoenen aan heb. Zou dit kunnen, en wat kan de dokter of ik zelf er aan doen dat ik weer normaal kan lopen. De onderkant van mijn voeten zien er ook heel vreemd uit en is nu ook een beetje opgezwollen.
Wat is er precies aan de hand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat er precies aan de hand is, weet ik niet. Dat kan alleen een ter zake kundig arts of paramedicus je vertellen na je voeten en looppatroon onderzocht te hebben.

Je vraag wat eraan gedaan kan worden, is een andere. Je hebt speciale zolen, zeg je. Heb je verder nooit fysiotherapie gehad voor je enkels en voeten? Dan lijkt me dat een eerste stap. Een fysiotherapeut kan je oefeningen geven om de spieren rondom je enkels en voeten sterker te maken, zodat je minder doorzakt.

Als je heel erg doorzakt, en dit niet te corrigeren is met spierkracht, zijn er andere maatregelen nodig. Deels ben je daar al mee bezig, met de zooltjes die je hebt. Maar je voeten en enkels kunnen ook op andere manieren ondersteund worden. Dan kun je denken aan - afhankelijk van ernst en aard van de klachten - braces of tape voor je enkels, steunzolen met een extra hoge 'flap' aan de kant waaraan je doorzakt, steunzolen in combinatie met hoge, stevige schoenen, of op maat gemaakte orthopedische schoenen die je enkels ondersteunen. Tenslotte zijn er bij heel extreem doorgezakte enkels ook operatieve mogelijkheden, maar dan loop ik natuurlijk ver op de zaken vooruit. Je vraag was echter wat eraan gedaan zou kunnen worden, en dan heb je met fysio, externe steun, of een operatie, het rijtje wel gehad.

Maar terug naar nu: je hebt steunzolen, zeg je. Heeft degene van wie je die zolen hebt gekregen, je ook een advies over je schoenen gegeven? Dit is wel gebruikelijk, steunzolen werken namelijk alleen goed als ze gecombineerd worden met schoenen geschikt voor jouw voet(probleem). Vaak werkt het goed om steunzolen die de voetboog ondersteunen, te combineren met hoge en stevige schoenen, die voorkomen dat de enkels teveel door kunnen zakken. Dat geeft een hoop stabiliteit. Pas als dat niet voldoende zou zijn, kom je bij de andere opties van externe steun uit.

Bij alle vormen van externe steun zit je met het probleem dat door alles wat je passief steunt, de spieren minder hoeven te doen. Het is dus belangrijk om - als dat mogelijk is - zoveel mogelijk op eigen spierkracht te blijven doen, om te voorkomen dat je kracht achteruitgaat. Maar soms heb je weinig keus, als je echt extreem doorzakt, is dat niet goed voor het gewricht, en kan dat op den duur beschadigen. Dat alles is natuurlijk aan een arts om te beoordelen: je huisarts kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut of podoloog, of eventueel naar een orthopeed of revalidatiearts.