wat te doen aan mijn rug?

door stress en gebeurtenissen (zie vorige vraag)
is mijn rug echt aan het vergaan (zo voelt het)
ik heb daar al denk ik meer dan een jaar last van.
in de zomer van 2011, werden we door leiding gemasseerd (ze hadden een weddenschap verloren)
een leiding merkte op dat ik helemaal verkrampte wanneer ze op bepaalde punten van mijn rug drukte. mijn schouders waren gespannen en wanneer ze 8 centimeter onder mijn schouderblad zat kon ik wel schreeuwen van pijn.
vaak heb ik ook als ik mijn veters of zo strik en dus een tijdje gebukt zit, en ik kom overeind dat mijn rug heel erg vast zit.

wat is dit? wat kan ik eraan doen?
ik ga NIET naar mijn ouders. neem asjeblieft aan iedereen, dat ik niet naar mijn ouders kan. antwoorden asjebelieft daarmee rekening houdend

Toegevoegd na 4 uur:
Uitleg:

het feit dat ik niks met mijn ouders kan bespreken heeft een heftige oorzaak. het heeft niks te maken met het feit dat ze me mishandelen, zelf ruzie hebben, verslaafd zijn of wat dan ook. het zijn keurige liefhebbende mensen die veel om hun dochter geven. Mijn moeder kan me moeilijk loslaten en laat dat graag merken.
door bepaalde gebeurtenissen kan ik dingen zeer moeilijk met haar bespreken.
de thuissituatie is in die zin niet geweldig, maar hij is goed om in te leven. Het is ook niet de verhouding tussen mij en mijn ouders, maar als het om bepaalde onderwerpen gaat (zoals mijn geluk of weet ik veel wat) is de verhouding net alsof we elkaar niet kennen, en dan zijn ze erg onbegripvol. (zachtjes uitgedrukt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als toevoeging: (mijn karakters waren op) het feit dat mijn oudere broer autisme heeft, kan ook invloed hebben op de relatie tussen mijn ouders en mij over bepaalde onderwerpen

Het beste antwoord

Wat je ook kan proberen en (bijna) niks kost en waar je je ouders niet voor nodig hebt, is je rug masseren met een tennisbal (of stuiterbal zo groot als een tennisbal) door de bal tussen je rug en de muur te houden en dan je rug op en neer te bewegen, waarbij de bal niet valt. De plekken waar het het meest pijn doet moet je dan hebben. Dat zijn zogenaamde triggerpoints. Per triggerpoint een aantal keren masseren. Niet te lang. De eerste keren zul je het ook niet lang kunnen volhouden omdat het erg pijnlijk is. Dan is 5x misschien al het maximum. Dat geeft niks. Dit meerdere keren per dag doen en naarmate je het vaker hebt gedaan, zul je ook merken dat je het langer vol kunt houden. M.a.w. het wordt al wat minder pijnlijk. De triggerpoints (Soort van spierknoopjes) beginnen minder te worden. Op http://www.triggerpointboek.nl/ kun je er meer over lezen. Er zijn ook speciale triggerpointtherapeuten (ook te vinden op die site), die het doen en je kunnen uitleggen hoe je het zelf het beste kan doen.
Maar zelf kun je het ook prima behandelen, zeker je rug en schouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je dank je dank je! ik ga zo snel mogelijk een tennisbal zoeken :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje peco :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het helpt die tennisbal :D

Andere antwoorden (7)

ga eest maar na de Fysio, die kan je helpen met je rug los te krijgen en een je een goede houding aan te leren. Ook bewegen is goed voor je rug, dus dat moet je ook voldoende doen.

Ik weet hoe het voelt (rug dan) en bij mij was het na een tijdje bijna helemaar weer over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem volgens de gebruiksaanwijzing pijnstillers in (paracetamol of ibuprofen o.i.d.). Doordat je dan minder pijn hebt houdt je je lichaam minder gespannen. Je kan bij de drogist van die grote warmtepleisters kopen en die op de zere plekken plakken. Die geven ong 8 uur een lekker warm gevoel dat je spieren kan helpen te ontspannen. Voorzichtig toch in beweging blijven is meestal het beste.
Als je klachten niet verbeteren is het verstandig om gewoon naar je huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn echtgenote heeft vergelijkbare klachten en die hebben dezelfde oorzaken (stress en allerlei privévoorvallen). Wel doet zij zwaar werk in de verzorging. Ik kan een lang verhaal kort maken. Zij laat zich deskundig door een MANUELE THERAPEUT helpen. Deze bespreekt eerst de pijnen en gaat daarna je lichaam bekijken. Zijn constateringen van de pijnen neemt hij met je door en daarna gaat hij behandelen. Het kan ook zijn dat er een aantal zaken (bijvoorbeeld wervels) zijn verschoven. Dan gaat hij deze op zijn plaats zetten. Hiervoor moet hij kracht gebruiken. Dit kan dus enige napijn veroorzaken. Maar het helpt in het geval van mijn echtgenote uitstekend. Dus geen gewone fysiotherapeut bezoeken, maar een MANUELE THERAPEUT in je directe omgeving. Heel veel succes met de behandeling !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts. Die kan je verder helpen, waarschijnlijk krijg je een verwijzing naar de fysiotherapeut. DTF (directe toegankelijkheid fysiotherapie, dus dat je zonder verwijzing terecht kunt) geldt bij mijn weten niet voor patiënten onder de 18, of zo was het in elk geval een paar jaar geleden bij de invoering. Je zult dus hoe dan ook naar je huisarts moeten.

Wat je intussen kunt doen, zijn dingen die onder zelfzorg vallen. Houd je rugspieren warm, dit kan door een warme pittenzak of gelpack, een warmtepleister, goed warme douche, of een zalf als midalgan. Blijf verder in beweging, zwemmen is een goede sport voor dit soort klachten, maar wandelen is ook heel goed voor je rug. Let verder op je houding: als je ingezakt zit, komt er meer spanning op je rugspieren. Rechtop zitten LIJKT inspannender, maar geeft uiteindelijk minder spierspanning en minder klachten. Verder kun je paracetamol nemen (maximaal 6 (3x2) stuks van 500 mg per dag) of eventueel iets sterkers zoals ibuprofen (mag ook in combinatie) om te kijken of dat verlicht. Voordeel daarvan is dat je ontspannener beweegt als je minder pijn hebt, bij pijn ga je vaak gespannen bewegen en daardoor krijg je nog meer pijn. Neem pijnstillers nooit langdurig achter elkaar zonder te overleggen met je huisarts.

Stress speelt trouwens een hele grote rol bij dit soort klachten, en het feit dat je zo nadrukkelijk vertelt dat je absoluut niet met je ouders hierover wilt spreken, doet mij vermoeden dat je niet echt een leuke thuissituatie hebt. Spanning in je dagelijks leven kan zich letterlijk vertalen in spanning in je spieren, en dit soort klachten veroorzaken, verergeren of in stand houden. Ik raad je aan om ook dit soort factoren met je huisarts te bespreken. Mocht dan fysiotherapie bijvoorbeeld niet voldoende helpen, dan kan de huisarts je doorverwijzen naar een therapeut die wat meer doet met stressgerelateerde lichamelijke klachten.

Je huisarts heeft een beroepsgeheim hé, dat weet je neem ik aan? Je kunt voor de zekerheid nog tegen je huisarts zeggen dat je niet wilt dat je ouders dit weten, daarmee voorkom je dat de huisarts per ongeluk een keer aan een ander gezinslid vraagt hoe het met je rug is, bijvoorbeeld. Maar zeker als je 17 bent, zal de huisarts geen enkele reden hebben om contact op te nemen met je ouders over dit soort klachten. De huisarts valt buiten het eigen risico van je zorgverzekering, dus je hoeft niet voor het consult te betalen (en je ouders dus ook niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je
xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je toelichting deels door mijn antwoord komt. Ongeacht wat er precies speelt, is alleen al het feit dat je dit soort dingen niet kunt delen, iets dat stress veroorzaakt. Dat deel van mijn antwoord blijft dus overeind staan. Wel verdrietig dat je juist dit soort dingen niet kunt delen, het is iets dat belangrijk voor je is, en het zou zo mooi zijn als je ouders je daarbij konden helpen. Ik wil me niet bemoeien met dingen waar je misschien liever niet al te diep op ingaat hier en nu, maar weet je zeker dat je niet teveel invult voor je ouders dat je dit niet kunt delen? Ik herken er iets in: lang niet alles, maar ik had als kind al veel lichamelijke klachten en had het gevoel dat ik dat niet aan mijn ouders kon vertellen, omdat zij naar mijn idee al genoeg aan hun hoofd hadden (in mijn geval een ouders zus die op dat moment door haar autisme veel aandacht vroeg). Ik was een beetje zo oud als jij nu bent, maar ik vulde dat volledig in. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik me afvraag of mijn ouders het op dat moment wel juist hadden opgepakt als ik dingen deelde, want over het algemeen dachten ze dat ik klachten verzon of aandikte omdat ik vond dat ik te weinig aandacht kreeg. Een beetje wrang nu de oorzaak voor mijn klachten bekend is. Anyway: ik hoop dat er mensen in je omgeving zijn met wie je wél over dit soort dingen kunt praten. Ook als het niet met je ouders is, want je hebt gewoon mensen om je heen nodig die je in alles kunnen steunen, niet alleen mensen met wie je bepaalde delen van je leven deelt. Je mag mij ook PMmen als je wilt en behoefte hebt te praten of mailen.
Spanning en stress kan er heel goed 'uitkomen' op zo'n plek. De een krijgt migraine, de ander barst van de rugpijn. Bij mij (ook zo'n rugpijnmens) hielp Mensendieck heel goed, op verwijzing van de huisarts.
Je kunt gewoon naar je huisarts zonder gedoe - je hebt pijn, je wilt daar iets aan doen, klaar. Daar heb je je ouders niet bij nodig.
Sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een goede antwoorden heb je al gekregen.
wat ik vooral belangrijk vind is dat je beter voor jezelf gaat zorgen, je moet (hopelijk) nog een heel leven met die rug door!
los problemen op of laat ze los, het is niet altijd aan jou om er mee rond te blijven lopen en waarom zou je? ik denk maar zo; als je er niks aan kunt veranderen dan kun je het maar beter loslaten.

ik zou je willen aanraden eens naar een osteopaat te gaan, laten kijken naar je hele lichaam. zo iemand zegt dan waar de oorzaak ligt van eventuele fysieke problemen en hij zet het gelijk ook eventjes recht.
(krijg je gedeeltelijk vergoed)

of ga lichaamsoefeningen doen, qi cong bijvoorbeeld, daarmee maak je je lichaam soepeler en sterker en laat je knopen vanzelf oplossen...

:o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat er dan ook mag spelen, hoe je broer ook wel of niet mag zijn: er is een bepaalde angst dat je hele normale dingen niet kan aangeven of bespreken bij je ouders.

wat jij voelt en denkt telt waarschijnlijk niet mee. je ouders hebben al geen begrip voor in bepaalde sitauties, en als jij hier aan toe blijft geven doe je hetzelf als je ouders.

ga naar je huisarts, wat je ouders wel of niet kunnen/willen begrijpen: het gaat hier om je gezondheid en dat is altijd van groot belang.

zo te lezen is het een structureel probleem. emoties en spanningen die je niet kan bespreken of uiten banen zich een andere weg uit je lichaam. dit is het gevolg van een oorzaak waar aan gewerkt moet worden, maar trek dan aan de bel, en zie in dat (los gezien van de 'leefbaarheid' thuis) dit ten koste gaat van jou. (en je maakt mij niet wijs dat dit alleen lichamelijk is, al komt je hier misschien pas achter op een later tijdstip in je leven)

begrip voor anderen is heel prettig hoor, maar het moet niet koste gaan van jezelf. hoop dat je dit inziet, en het handje boven het hoofd van je ouders houden en bagatelliseren helemaal niets oplost.

als je ouders het beste met je voor hebben is dit een mooie gelegenheid om dit te tonen, en als het ze niet lukt kunnen ze handvaten krijgen. (als jij je maar niet neer blijft leggen bij de situatie dus)

succes