Vreselijke pijn ribben,wat kan dit zijn?

ik heb al dagenlang pijn in mijn ribben(rechts) en vraag me af wat het kan zijn.. t doet met ademhalen, hoesten en bewegen pijn. ( ik heb al een doktersafspraak staan maandag, maar vraag me gewoon af wat het kan zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Amadea
10 jaar geleden
Heb je zware hoestbuien? Ben je verkouden, heb je keelontsteking?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb best wel zware hoestbuien, je hoort op t eind dan een heel raar piepend geluid en soms krijg ik er kotsneigingen van, ik ben nog een beetje verkouden en geen keelontsteking. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik heb ook astma en pheiffer..
Poet
10 jaar geleden
Dat is vast de oorzaak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar kun je echt enorme spierpijn van krijgen. De huisarts zal goed willen luisteren of je niet toevallig een longontsteking hebt, dat komt vaker voor dan je denkt. Maar het is goed te behandelen.

Antwoorden (2)

Kan een inwendige bloeduitstorting zijn.
Heb je misschien onlangs een keer met je ribbenkast over een leuning of iets gehangen? Of je ergens tegen gestoten?
Zo ja, dan is een een inwendige bloeduitstorting heel goed mogelijk de oorzaak van je pijn. Een troost, in dit geval gaat het uiteindelijk vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je daar bij. Een inwendige bloeding onder de ribben is bepaald ernstig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigen ervaring. Bij mij ging het vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eh..
Hoogst waarschijnlijk zijn het niet de ribben zelf, die pijnlijk zijn, maar de spieren tussen de ribben of de aanhechtingsplaatsen van deze spieren aan de ribben.
Tussen de ribben zitten de zg tussenribsspieren. Deze worden gebruikt bij de ademhaling en bij sommige bewegingen. Als ze geforceerd aangespannen worden, zoals bij diepe ademhaling of hoesten, doen ze pijn.

Er zijn vele redenen waarom ze pijnlijk kunnen worden. Een tijdje geforceerd ademhalen, zoals bij hyperventilatie of een periode met hoesten, zijn veel voorkomende oorzaken. Soms heeft u in een onhandige houding gestaan/ gezeten/ gelegen. De reden is soms zo onbenullig dat het niet te achterhalen is; de pijn is er danniet minder om...

Uiteraard kunnen ribben ook pijnlijk worden na stoten oid.
De oorzaken, die ik hierboven noem, zijn volledig goedaardig en gaan vanzelf weer over.

Er zijn een paar andere oorzaken die pijn aan de borstkas geven, die vastzit aan de ademhaling. Denk dan bijvoorbeeld aan een longembolie (na immobilisatie of bij anticonceptie) of een longontsteking (hoesten met slijm, benauwdheid, koorts). Deze zijn bij gezonde personen zeldzaam en geven geen pijn bij armbewegingen. Ondanks dat de kans dat het zoiets is , erg klein is lijkt het me verstandig wel bij uw huisarts langs te gaan.