Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kom ik van een alcohol verslaving af?

Ik werk momenteel fulltime (1,5 jaar) in de horeca waarbij het na werk gebruikelijk is om even een wijntje o.i.d. te blijven doen, en ga 2 tot 4x per week uit waar ik ook het nodige drink. Sinds kort heb ik het gevoel dat mijn lichaam in de avond alcohol 'nodig heeft', en ben hier nogal van geschrokken..

Hoe kom ik hier vanaf?

Toegevoegd na 23 uur:
@ Siska, ga uit van +/- 30 glazen per week

Weet jij het antwoord?

/2500

Stichting brijder. Daar heb ik eergisteren nog een interview mee gehad voor school. Die hebben verschillende behandelprogrammas. Schaam je niet en ga gewoon simpel een keer op gesprek. Is het niks voor je dan is het niks voor je, maar ze kunnen je sowieso helpen. Succes!

Heel goed dat je je zo bewust bent van de risico's van alcoholgebruik! Of het nou al verslaving heet of niet: beter voorkomen dan genezen! Een goede zelfhulpwebsite voor volwassenen die (anoniem en gratis) hun alcoholgebruik in de gaten willen houden is Minderdrinken.nl van het Trimbus instituut. Nee schrik niet, juist geschikt voor mensen die (nog) niet zwaar verslaafd zijn. Je vindt er o.a. veel informatie, tips, een logboek en een druk bezocht forum waar men ervaringen uitwisselt, tips geeft en elkaar steunt. Je stelt je eigen doelen. Zeer de moeite waard om een kijkje te nemen en heel goed voor je bewustwording!

De afrikaanse plant 'iboga' of 'eboka' bevat 12 verschillende alkaloïden, waarvan iboga er slechts een is. Andere alkaloiden zoals tabernanthine of ibogamine zijn waarschijnlijk ook psychoactief. De afgelopen jaren is er toenemende belangstelling voor de plant vanwege de mogelijke eigenschap om drugs- en alcoholverslaafden van hun verslaving af te kunnen helpen. Uit wetenschappelijk onderzoek en diverse ervaringen is al gebleken een enkele dosis ibogaine afkickverschijnselen en 'craving' (trek) voor een bepaalde tijd na inname kan terugdringen. Daarnaast kan de psychoactieve werking er voor zorgen dat de gebruiker zich meer bewust wordt van zijn verslaving, wat kan helpen bij het motiveren om te stoppen. Deze plant is niet alleen tegen verslavingen, maar geeft je ook spiritueel inzicht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100