Kan het lichaam me bij veel pijn natuurlijk high maken om zo mijn pijn te verzachten?

Ben een uur geleden van een paard afgedonderd, recht op m'n stuitje. Ondanks dat het niet gekneusd is o.i.d. doet het wel echt verdomde zeer. Ik heb nu al een aantal keer een soort lachbui gehad, alsof ik marihuana op heb. Kan het dat het lichaam dit veroorzaakt om zo de pijn te verzachten, en hoe kan dit dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja, zeker kan dat. Bij o.a. pijn maak je endorfine aan, je lichaams eigen morfine. Nog veel andere stofjes ook, maar juist endorfine stilt de pijn, én maakt je vrolijk.

Het kan dat zo'n lachstuip meer van de schrik is, een beetje omdat je lichaam en geest het bizarre van de situatie ook niet goed kunnen uiten (er is niet echt een 'gepaste' emotie voor elke situatie, dus soms lopen emoties een beetje door elkaar) maar het kan ook goed de endorfine zijn. Endorfine hecht op dezelfde receptoren als o.a. morfine en heroïne. Oftewel: pijnstilling en euforie, dat kan ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De lachbui is meer een reactie op de schrik, lachen en huilen liggen als emotie erg dicht bij elkaar.
Beterschap, kan je best lang last van hebben weet ik uit ervaring ;(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hevige euforiegevoel wat je beschrijft klopt: dat had ik ook met 5 gebroken ribben en liggend op de onderzoektafel.
Het is absoluut niet psychisch: dit is epidrine, een soort natuurlijk opium dat 24x krachtiger is dan pure opium!!!
Er zijn trouwens 3 productieplaatsen van: 1 in het hoofd, 3 in de keel tussen de normale speekselklieren en nog een in de knik van de penis-boomerang.
Wel wijst dit effekt erop dat je vrijwel zéker iets gebroken moet hebben met een waarschijnlijkheid van meer dan 98% - er zijn genoeg gevallen van meisjes bekend die voortaan in een rolstoel kwamen omdat ze niet tijdig geopereerd waren geweest - maar er zijn ook nog veel meer gevallen dat alles vanzelf wel weer herstelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dit kan. Via meditatie. Ik doe al acht jaar Tai Chi, en een onderdeel daarvan is Qigong. (zie link) Je kan dit ook bij jezelf doen, maar best informeer je eerst naar een sensei of leraar (soms zelf mindfullnesstherapeut) die je enkele handvaten kan aanreiken. Meditatie kan soms erg diep gaan en andere (soms ongewenste) emoties 'losweken' vooraleer je aan de kern van jouw wezen komt. Een sensei heeft hier ervaring mee en kan je hierin begrenzen, of net via instructies sturen. je zal de pijn blijven ervaren, maar je wordt je bewust dat dit slechts een lichamelijke ervaring is die jouw innerlijke geest kan controleren en aanvaarden.

Een makkelijke en veilige basis, die ik als mediclown soms aan kindjes meegeef is in een makkelijke positie (zittend of liggend) je ogen sluiten, en via je neus langzaam inademen, naar je buik alsof die volloopt met een warme vloeistof. Je kan dit versterken door je handen vier vingers onder de navel op je buik te leggen. als je inademt, stuur je de warme adem naar je handen. Bij het uitademen stuur je diezelfde warmte door je stuitje langs je rug omhoog. Zodra de warmte volgens jouw gevoel aan je kruin is, stuur je ze terug over je voorhoofd in je neus door in te ademen. Doe dit zeer langzaam en zo diep als je kan, zonder je buik of adem te forceren. Het moet goed en natuurlijk aan blijven voelen. Herhaal dit enkele keren, tot je voelt dat er een soort van circulerende warmte van je neus, door je lichaam naar je dantière punt (waar je handen op liggen) en tot aan je stuitje loopt, en terug omhoog langs je rug over je hoofd.... enz... En nu ga je bij een volgende inademing naar het pijnpunt, en je laat de circulerende warmte daar als een rollende bal eventjes zitten, en maakt de warme bal groter, als een klein zalig sponsballetje dat alle pijn opslorpt. En je ademt uit, alle pijn meenemend maar nu stuur je dit langs je voeten naar buiten, het universum in. Herhaal dit zoveel je wilt. Soms lijkt het alsof je zweeft of even helemaal opgaat in de circulatie. Laat dit zeker toe en geniet. Als er gedachten opkomen, aanvaard deze dan en stuur ze mee met de uitademing. Forceer niets en als het te fel wordt, stop dan rustig. haal je adem terug naar een aangenaam tempo en open langzaam de ogen, zodra jij vindt dat het OK is. Fijne muziek om dit op te doen is bvb van de artiesten: oliver shanti, Medwyn Goodall, Diane Arkenstone, Karunesh, etc... als je Spotify (gratis!) download en installeert, vind je deze zeker terug.