Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kan je proberen toch in slaap te komen?

slaap al heel lang slecht de hele nachten dromen.
overspannen erbij nu is het niet alleen maar de hele nachten dromen.
nu lig ik ook letterlijk 3 uur met me ogen open in bed.
hoe kan je proberen dit te minderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Probeer je te concentreren, eerst op je ademhaling. Leg je handen op je buik en voel hoe je adem in en uit je stroomt, heel rustig. Dan ga je in gedachten je hele lichaam af, begin bij je rechtervoet, span deze aan, ongeveer 5 sec. en ontspan hem. Voel het verschil tussen spanning-ontspanning. Zo ga je naar je kuit, bovenbeen, elk lichaamsdeel tot aan je hoofd en dan via de linkerkant terug naar je voet. Ook al dwalen je gedachten soms af, geen probleem. Ga verder waar je bent gebleven. Hopelijk brengt dit niet alleen wat ontspanning in je lichaam, ook je geest wordt even op een ander spoor gezet waardoor je hopelijk ongemerkt in slaap valt. Sterkte.

Luisterboeken !!.. Lekker met je ogen dicht lezen .. geluid niet te hard zetten anders val je nooit in slaap, maar dit werkt bij mij echt als de bomb.

Warme melk kan wonderen doen. Maar ook wil het helpen dat je een half uur voordat je gaat slapen geen bewegende beelden ziet (zoals computer en televisie), deze geven namelijk extra prikkels aan je hersenen die meer tijd nodig hebben om te verwerken. Ook kan het zijn dat je overdag niks mee maakt waardoor je niks te verwerken hebt, en dus moeilijker slaapt. In dat geval kun je overdag iets ondernemen waardoor je lekkerder slaapt. In je slaap verwerk je namelijk wat je de hele dag door hebt gedaan

Ga is naar de huisarts en bespreek dit met je huisarts, hij kan dan rustgevende of slaap medicatie geven.

Als je buiten de huis arts om wat wil hebben voor slapeloosheid,dan kan je bij de drogist melatonine kopen, dat zou je kunnen ,maar zit de slapeloosheid dieper,en dan bedoel ik, ben je erg nerveus of overspannen dan zou ik zeggen ga toch even bij je h.a. langs.

Begin op tijd met naar bed gaan. Geen felle lampen, tv en computer niet tot vlak voor het slapen gebruiken, enz. Ga voor het slapen een stukje wandelen, (kwartiertje a half uur) rustgevend en lekker zuurstof in je hoofd. Natuurlijk rustgevende kruidendrankjes zijn een optie. (ik vond het niks) Melatonine en dan niet 0,1 mg (verkrijgbaar via de huisarts in hogere dosissen) maar in de vs gewoon verkrijgbaar en dus ook bestelbaar. Daarom durf ik het hier ook aan te raden, je kan om te proberen ook meerdere 0,1 mg tabletjes nemen die bij de drogist te koop zijn. Neem het 4 uur voor het slapengaan, niet net ervoor. (1,5 mg heb ik ook een keer bij een drogist zien liggen, maar dat is in Nederland officieel een medicijn, in de VS is 10mg zonder recept te koop) ps. Ik werk vaak 's nachts, dus behalve het stukje lopen, doe ik zelf niet wat ik hier vertel, melatonine werk bij mij goed. Veel over gelezen, er zijn geen bijwerkingen bekend, er treedt geen gewenning op en dus niet verslavend.

Laat het idee dat je 's nachts perse moet slapen tijdelijk los. Je geeft aan overspannen te zijn, laat het maar gebeuren. Ga je bed uit, ga wat zitten lezen of iets ontspannends doen. Zit op dit moment in dezelfde situatie, ik zit elke nacht een paar uur beneden, te ontspannen en vooral te genieten van de rust in de nacht, heb nogal een druk gezinnetje.

Een paar adviezen: -Zorg voor een niet te warme, goed geventileerde slaapkamer, waar het donker genoeg is -Breng regelmaat in je dagen: opstaan, eten, slapen min of meer op dezelfde tijden. Niet te geforceerd, maar houd het wel in de gaten; -Zorg ervoor dat je overdag genoeg licht en beweging krijgt: het huis uit zodra en voor zover dat kan. Anders in elk geval voor het raam zitten wanneer dat kan, of leen of huur zo'n daglichtlamp; -Bouw je dag rustig af: één of twee uur voor je naar bed gaat TV en PC uit, een rustig muziekje aan, gewoon even rustig zitten, wat lezen, wat dan ook; -Laat het idee dat je 'moet' slapen los. Als je wakker ligt, lig je wakker. Blijf ook niet te lang in bed liggen als je niet kunt slapen, maar ga er even uit. Haal een glas water, loop even naar de kamer en pak een boek, zet een kop lekkere thee, of desnoods de TV weer aan. Dan slaap je maar wat minder: ook goed. Het is vervelend, maar je daar druk over maken werkt alleen maar averechts. Je kunt ontspanningsoefeningen doen, bijv ademhalingsoefeningen, visualisatie, of progressieve spierrelaxatie. Er zijn zelfs cd's met gesproken instructies. Google eens op trefwoorden als progressieve spierrelaxatie of zelfhypnose. Misschien vind je iets wat je aanspreekt. Valeriaan, hop, goudpapaver, passiebloem, citroenmelisse en vast nog wel andere kruiden, staan erom bekend dat ze de nachtrust bevorderen. Drogisten verkopen dit soort middelen in allerlei combinaties en hoeveelheden. Melatonine werkt voor sommige mensen ook goed, maar is in Nederland alleen vrij verkrijgbaar in hele lage dosering. Je huisarts kan wel een hogere dosering voorschrijven. Melatonine zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Voor al deze middelen geldt dat het niet bij iedereen even goed werkt, maar het is het proberen waard, en ze hebben minder bijwerkingen dan de chemische alternatieven. Over die chemische alternatieven stelde je volgens mij vandaag ook een vraag: ik meen dat je huisarts die wil voorschrijven. Het kan een verademing zijn om af en toe even een nacht goed door te slapen, en met af en toe ben je echt niet meteen verslaafd. Bespreek in elk geval je angst daarvoor én je slaapprobleem met je huisarts, die kan je precies vertellen in hoeverre je angst terecht is en welke alternatieven er zijn. Voor de slaap zijn er trouwens nog wel meer alternatieven die níet verslavend zijn. Als je het niet redt met alle eerder gegeven adviezen, raad ik je echt aan om hierover verder te praten met je huisarts.