Gaan si gewricht klachten van zelf over?

Als je last hebt van vast zittende si gewrichten gaan die dan zonder behandeling over? Of moet daar echt wat mee gedaan worden want anders wordt het erger?

Vier maanden geleden kreeg ik klachten die wijzen op si blokkade. Sinds toen al ziek thuis helaas. Dus veel rust. Maar dat heeft geen enkel positief effect. Ook lopen niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Wanneer de klachten langer dan twee weken aanhouden (laat staan al vier maanden) dan zou ik er zeker niet vanuit gaan dat ze vanzelf over zullen gaan. Je loopt zelfs het risico dat de verkrampte bilspieren de Ischias zenuw gaan irriteren waardoor je uitstralende pijn naar het been kunt ontwikkelen, oftewel Ischias syndroom.

Hiervoor heb je professionele hulp nodig; een fysiotherapeut kan maar waarschijnlijk is het beter iemand te zoeken die botten/gewrichten kan corrigeren. Denk hierbij aan een chiropractor, osteopaat, orthomanueel geneeskundige of een manueel therapeut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat gaat vanzelf over. Heel belangrijk is het om goed te blijven bewegen. Niet overdreven maar wel in beweging blijven. Nu zijn de spieren in een kramp en dat krijg je weg door a. tijd en b. bewegen. Neem eventueel een paracetamol als pijnstiller. Meestal is het na een dag of 7 aardig weg. Let vooral op je houding: rechtop, niet in een stoel hangen, als je al moet tillen dan het zware voorwerp recht voor je buik houden met beide handen. Geen scheve/schuine bewegingen maken.
Als het niet over gaat, vraag dan om fysiotherapie of ga op Mensendieck.

Toegevoegd na 7 minuten:
Rust roest Vroeger moest je plat op bed en blijven liggen. De meningen zijn nu heel anders. Dus wel regelmatig bewegen, lopen, alles, ook als je pijn hebt. Echt doen!. Maar vermoedelijk klopt je lichaamshouding niet en dat kun je alleen verbeteren door deskundig advies. Misschien is je ene been net 4 mm langer dan het andere of zo en dan heb je al klachten, en hoe. Zelf heb ik Mensendieck gedaan en daar heb ik heel veel aan gehad. Oefeningen om het gewricht weer los te krijgen en bovenal een goede houding. De investering in geld en tijd wordt dubbel en dwars terugverdiend.