Ik heb een soort van wond op mijn teennagel, wat kan dit zijn?

Niet gestoten oid, het begon met een soort bruin plakkerig spul dat ik eraf kon halen, maar nu lijkt het meer op een wond. Als ik het eraf probeer te halen voelt het ook als een wond, wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vermoedelijk is het plakkerige spul pus omdat je een ontsteking hebt aan je teennagel. De oorzaak van zo'n plek is niet altijd duidelijk, maar vaak is het 't gevolg van een ingegroeide teennagel. Doordat er kleine, oppervlakkige wondjes zijn ontstaan kan een bacterie zich makkelijk nestelen en een ontsteking veroorzaken.
Je hoeft in eerste instantie niet naar de dokter met zo'n ontstoken plek. Vaak gaat de plek vanzelf weer weg na een paar dagen ongemak. Je kan zelf het genezen ervan bevorderen door sodabadjes te nemen.
Soms echter kan de ontsteking zich uitbreiden, en is er een opgehoopte zwelling te zien. De zwelling heeft een geel/groene kleur en de huid gaat steeds strakker staan en wordt steeds pijnlijker. Is dit het geval, dan is het tijd om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan een opening maken waardoor het opgehoopte pus kan wegstromen. Afhankelijk van de ernst van de ontsteking zal de huisarts een antibacteriële zalf of antiobiotica voorschrijven.

Een sodabadje is simpel om te maken. Kook eerst wat water, voeg daar natuurzuivere soda aan toe. Een zakje sodakorrels is gewoon bij de drogist te koop. Voor een sodabadje voor een teen is één eetlepel soda op 1 liter water voldoende. Laat de soda in het kokend water oplossen en laat het afkoelen tot je er met teen in kunt zonder deze te verbranden. Laat je teen twee maal per dag 10 minuten weken in een sodabadje. Je kunt ook Biotex (wasmiddel) gebruiken in plaats van soda, dit werkt net zo goed.

Maar wanneer je diabetes hebt moet je geen soda- of Biotexbadje gebruiken! Wegens een aanzienlijk groter infectiegevaar moeten diabetespatienten wel direct een dokter bezoeken bij een ontstoken teennagel.
Amadea