Sinds mijn 12e heb ik al regelmatig rugklachten en er is door de huisarts gezegd dat dit stress is. Dat klopt toch niet? Zie uitleg

Toen ik nog op de basisschool zat is het begonnen en in de brugklas en later is het een aantal keer zo erg geweest dat ik letterlijk mn rug niet rechtop kreeg en bijna in zithouding stond. Toen hoopte ik nog dat mn schooltas me recht trok. Nu heb ik er na 14 jaar nog regelmatig last van dat ik verkrampt op sta, niet meer zoals net beschreven. Ik kan bij rugpijn geen piek in de stress vinden.
Nu ben ik eindelijk zo ver om de huisarts tegengas te geven. Heb ik een punt?

1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je gepest op school?
Heb je erg een prestatiedrang om goede cijfers te halen, of om eruit te komen met sport?
Heb je misschien naast school veel nevenactiviteiten?
Heb je misschien een grote verantwoordelijkheid thuis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus toch stress GD?

Het beste antwoord

Als anatomie-, fysiologie- en orthopedie docente kan ik je vertellen dat 9 van de tien pijnklachten, welke betrekking hebben op de enkels, knieën, heupen, rug, nek en hoofd, voortkomen uit deformiteiten van de voeten. Een simpel voorbeeld: Als het hielbeen (calcaneus) bv. naar mediaal is gekanteld,d.w.z. dat je voet naar binnen knikt, ligt ook het sustentaculum tali (tafelvormig uitsteeksel van het hielbeen) scheef en lager. Hierop rust de talus (sprongbeen) en daarop staat je scheenbeen (tibia) wat dus systematisch van de talus afglijdt en dus niet recht boven de voet staat. Het lichaam wil toch recht staan dus ga je compenseren in de knie en heb je een X-been. het compenseren gaat verder in heup, rug, en hals m.a.g. dat je spieren en banden onder hoogspanning staan. Hierdoor ontstaan dus, naar gelang de ernst van de deformiteit (afwijking, misvorming), pijnkachten van de knieën, heupen, lage rug, rugpijn ter hoogte van borstwervels, nek en hoofdpijn. Zo'n knikvoet (pes plano valgus of gecombineerd met varus) is een zgn. energieverslindende voet.
Als ik jou was zou ik naar een goede podoloog gaan die bv.statische- en dynamische blauwdrukken van je voeten maakt en zo jouw stand van de botten in kaart brengt.
Na uitvoerige anamnese kan dus een diagnose gesteld worden en een behandelplan gemaakt worden. Zeker is het in dit geval nodig om steunzolen aan te laten meten die de stand van je voet in de normale stand terugbrengt en veelal de klachten aanzienlijk verminderen zo niet verdwijnen.
Een huisarts weet niet zo veel van deze gerichte orthopedie dus als hij/zij het niet weet zegt deze al snel dat het door stress komt terwijl er wellicht een andere oorzaak van je klachten is. Een "klein"voorbeeld hiervan:"de dokters (huisarts en specialist) hebben mij 4 jaar laten lopen met aanvallen van maagpijn (kolieken) en mij maar valium lieten slikken omdat het zenuwen/stress was door bv. mijn 2 zwangerschappen in die tijd (lekker als een kind dan tegen je galblaas drukt) maar toen het wit van mijn ogen geel werd bleek dat ik al die tijd gal aanvallen had; 5 grote galstenen waar ik veel te jong voor was (25 jaar).
Misschien heeft je arts gelijk maar laat je niet zomaar je met een kluitje het riet in sturen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als jij eens wist wat je van stress kan krijgen,dan is het best aannemelijk dat jij rugpijn heb v/d stress al je spieren kunnen gespannen staan en da slaat bij jou op je rug.
Maar als jij het niet vertrouwd,moet jij beslist naar de huisarts,zeker als je nu zo sterk ben dat je hem alles durft te vragen.Zeg hem hoe jij je voelt en vraag om een doorverwijzing,als je al zo lang last heb zal hij jou dat niet wijgeren,en anders moet je dat niet pikken.
Maak zo snel mogenlijk een afspraak, dan heb je het maar gehad,scheelt weer in de stress.
Het allerbeste hoor.
12 jaar geleden
Je schrijft dat je geen piek in het stressniveau waarneemt wanneer je rugklachten hebt. Dat hoeft, denk ik, ook niet. Als je jarenlang gewend bent om je spieren onbewust aan te spannen, dan merk je dat niet meer. Een andere mogelijkheid is dat je tijdens je slaap je spieren erg verkrampt. Als je er vooral 's ochtends last van hebt, zou je die mogelijkheid toch eens serieus moeten bekijken. Ontspanningsoefeningen zouden misschien kunnen helpen, maar het kan natuurlijk ook een heel andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld een verkeerde slaaphouding en/of een matras waardoor je 's nachts een verkeerde lichaamshouding krijgt.

Waarom ga je niet eens naar een goede fysiotherapeut om even naar je houding te laten kijken en te checken of je je spieren wel goed kunt ontspannen?
12 jaar geleden
Je bij de diagnose van de huisarts neerleggen, die heeft er tenslotte 6+ jaar voor gestudeerd. En een doorverwijzing vragen naar een psycholoog, als je die nog niet gehad hebt. Die kan je verder helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je ook bij een fysiotherapeut of gespecialiseerde arts geweest, of alleen bij je huisarts?
Rugpijn kán door stress komen, maar kan ook allerlei fysieke oorzaken hebben. Afwijkingen in je rug, maar ook in je bekken, voeten, nek ed. kunnen pijn in je rug veroorzaken.
Het is niet logisch om naar huis gestuurd te worden met de mededeling dat het wel door stress zal komen, zonder dat eerst goed onderzocht is of er geen fysieke oorzaken kunnen zijn.

En ook als de oorzaak wél stress is, is het geen kwestie van het maar leren accepteren, maar kan je naast psychische begeleiding voor de stress ook fysieke begeleiding gebruiken, om te leren hoe je lichamelijk kan ontspannen tijdens de stress, zodat je minder pijn ervan krijgt.

Ik zou zéker terug gaan naar de huisarts. Mocht je dat niet durven, maak dan zelf een afspraak bij een fysiotherapeut. Fysiotherapie heeft tegenwoordig in Nederland vrije toegang, dus je hoeft geen verwijsbrief van je huisarts meer te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
letterlijk en figuurlijk gebukt gaan onder de stress? en dan al vanaf de basisschool?!

ik vind het knap, maar het is niet onmogelijk.

tijd voor een nieuwe afspraak bij je huisarts, en geef aan wat je hier ook aan geeft.
blijft deze bij zijn standpunt kan je een andere huisarts bezoeken, en een verwijzing vragen dan wel een onderzoek aanvragen, of een bep. bewegingstherapie of therapeut.

huisartsen weten veel maar niet alles, en zou het er niet bij laten. je hebt recht op meer onderzoeken dan enkel de uitspraak 'stress' van je huisarts.

wat je ook kan proberen (in veel gevallen vergoed of voor een heel groot deel vergoed door het ZF) is een chiropractor. buiten de opleiding die huisartsen ook hebben gevolgd hebben ze nog een lange opleiding gedaan gespecialiseerd op het bewegingsapparaat en met name de rug.

zelf heb ik er destijds zonder een verwijzing een afspraak gemaakt. (kosten waren toen 25 euro voor een behandeling, maar ben stukken wijzer geworden én er was sprake van verbetering (genezing van mijn euvel is niet mogelijk, vandaar 'enkel' verbetering) ;-)

succes, en veel fitte soepele ochtenden gewenst !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je hebt een punt. laat je wervelkolom eens nakijken of ie wel recht is. daar kunt je het beste bij een fysio manueel therapeut zijn, en die kan je ook behandelen als het nodig is. Ik had er baat bij.