Wat kan de reden zijn voor het overmatig zweten 's nachts van mijn vriend?

Mijn vriend zweet altijd heel erg in zijn slaap. Hij zegt dat hij het dan echt niet warm heeft, eerder zelfs een beetje koud. Het overmatig zweten 's nachts, is pas sinds een paar maanden aan de gang. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt hem heet?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee slikt geen antidepressiva.

Het beste antwoord

Als professional in de gezondheidszorg, en dat ben je, denk je bij nachtelijk zweten altijd eerst aan tuberculose als mogelijke oorzaak. Zo groot is de kans ook weer niet maar irreëel is ie zeker niet. Verder zijn onrustig slapen, bijvoorbeeld door nachtmerries of alcoholgebruik ook veelvoorkomende oorzaken van nachtelijk zweten. Eventuele veranderingen van bedgerei is al genoemd, terecht met name de onderlaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad. Toevallig heeft hij zich laten testen op tbc i.v.m. vrijwilligerswerk wat hij heeft gedaan in de weekenden. Deze was gelukkig negatief. Ik moet wel zeggen dat hij meer bier is gaan drinken. Maar niet noemenswaardig. 1 biertje als hij uit zijn werk komt. De enigste verandering de laatste tijd is dat zijn bronchitis weer op is gaan spelen.
Denk je dat dit ook een rol hierin kan spelen?
Ik heb mij hier niet in verdiept en weinig tot geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén biertje zal de oorzaak niet zijn maar bronchitis is een ontstekingsproces, inherent aan warmteproductie. Als je vriend door die bronchitis ook wat kortademig is lijkt de kans me groot dat hij onrustiger slaapt en daar meer door zweet.

Andere antwoorden (3)

Het kan zijn dat het deken niet goed ademt, waardoor het de warmte niet goed afvoert. Ditzelfde geldt voor het matras: voert deze voldoende vocht af? Iedereen heeft behoefte aan een ander soort deken en matras. Wellicht kan dit het zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hier heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Maar waarom zou hij hier niet eerder last van hebben gehad? We hebben in de tussentijd geen ander matras, geen ander wasmiddel en geen andere lakens of dekbed aangeschaft.
Raar dat het zo ineens is begonnen.
Misschien eet jou vriend erg gekruid eten.
Dan kan dit ook ontstaan.
Maar nachtelijk zweten kan ook een medische oorzaak hebben.
Zou toch even langs de huisarts gaan.
Die kan er misschien wel een verklaring voor geven.
12 jaar geleden
Kan veel oorzaken hebben, zoals al genoemd gekruid eten,.maar ook alcohol gebruik en stress, of hormonale schommelingen, het gebruik van bepaalde medicijnen en een slaap apnue