Ik moet nodig poepen maar als ik in de wc ga heb ik het gevoel nog maar gebeurt het toch niet? en als het eruit komt is het waterig

titel zegt alles

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Titel zegt zeker niet alles.
Heb je dit sinds vandaag, sinds een week, maand of al jaren?
En wat is waterig? Iets dunner, dun of letterlijk als water? Ben je ziek?
Heb je rare dingen gegeten, gedronken of geslikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt het makkelijker als je eerst hoog opknijpt en dan weer ontspant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alleen kip gegeten en heb dit al een week
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je veel alcohol gedronken?

Het beste antwoord

Er kan van alles aan de hand zijn.
Hoe ziet je normale poeppatroon eruit? Is dat nu al een tijdje anders?
Bijvoorbeeld: normaal poep je elke dag in drolvorm, en nu heb je al vier dagen geen drol meer gehad maar alleen waterige poep.
Als het echt waterdun is, zo dun dat je het niet op kunt houden, kan het diarree zijn, door een virus of een voedselbesmetting - vaak is het dan ook erg licht van kleur omdat het te snel door je darmen heen gaat: je lijf wil het alleen maar kwijt. Zorg dan dat je licht eet (geroosterd brood en zo), zorg dat je genoeg vocht binnenkrijgt en doe een beetje rustig aan.
Je zegt niets over kramp, dus ik neem aan dat je geen heftge darmkrampen hebt waarbij je het gevoel krijgt dat je uitgewrongen wordt, wat het geval kan zijn als je darmen erg overprikkeld zijn.
Als het waterdun is maar wel bruinig, kan het ook zijn dat je last hebt van wat overloopdiarree wordt genoemd: dan kan er in de darm wat ontlasting vastzitten, soms doordat je te lang de drang om te poepen onderdrukt hebt of omdat je teveel of te weinig vezels en/of vocht hebt binnengekregen (wat ook het gevoel geeft dat je moet poepen), maar het enige dat er dan spontaan uit komt is dunne ontlasting die langs die 'kurk' weet te komen, als een soort lekkage.
Ook kan het zijn dat je iets gegeten hebt dat je darm geïrriteerd heeft (dan moet je sinds je deze klachten hebt wel gewoon gepoept hebben, maar is er sprake van een soort continue aandrang die niet nodig is), ook dan zou ik alsnog een dag of wat rustig aan doen met eten, en goed drinken, dan komt de darm tot rust.

Kortom: heb je nog wel 'gewone' hoeveelheden gepoept en is het probleem vooral dat je óók aandrang hebt terwijl die niet productief is: even rustig aan doen.
Heb je al een tijdje geen redelijke hoeveelheid ontlasting gehad of alleen maar continu waterdunne drab en duurt dat al een paar dagen: bel even met je huisarts.
Het kan een soort buikgriep zijn, het kan ook zijn dat er ontlasting in je darm zit die wat verhard is, dat kan de dokter vaststellen en die kan je dan een soort zetpilachtig iets voorschrijven die de ontlasting verzacht zodat je het kwijt bent.

Maak je je zorgen: overleg dan sowieso even met je huisarts, die kan beter navragen dan wij hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Probeer meer vezels te eten.
Of probeer Activia (dat bevordert de stoelgang)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hooi, Naamgenood Probeer activa En eet goeie vezels!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt alsof je stoelgang wat van slag is, misschien heb je iets verkeerds gegeten of een beginnend griepje.
Komt (meestal ) vanzelf wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je een prikkelbare darm. Probeer geen stressvol leven te hebben en ga anders ff naar de arts.