Welke afwijkingen vh hart zijn NIET te herkennen bij een hartecho en ECG?

Als de uitslagen goed zijn van deze onderzoeken, heb je dan geen kans op hartinfarct e.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Ieder onderzoek, of het nu een ECG is of een uitstrijkje is een MOMENTOPNAME. Het desbetreffende onderzoek geeft op DIT moment aan dat er niet iets afwijkends is waar te nemen. Dat neemt echter niet weg dat de situatie over een week, een maand of over een jaar heel anders kan zijn. Iemand met een ECG dat er NU volledig normaal uitziet zegt niets over hoe het er over een week uitziet.

Even twee voorbeelden:
Mijn buurvrouw voelde zich niet lekker. Ging maandag naar het ziekenhuis: ECG gemaakt; zag er volstrekt normaal uit. De dag er op, dinsdagavond was ze dood: hartaanval.

Kennisje: laat via bevolkingsonderzoek haar borsten nakijken. Geen bijzonderheden. Binnen twee maanden: knobbeltje in één borst: borstkanker en borst eraf.

Onderzoeken vrijwaren niemand om een aandoening in de toekomst wél te krijgen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

O.a. het Brugada-syndroom.
Het merkwaardige aan deze ziekte is dat bij grondig nazicht van het hart geen afwijkingen kunnen worden gevonden. De structuur van het hart is immers volledig normaal.

De meeste bekende erfelijke hartziektes kunnen worden opgespoord door middel van cardiologisch onderzoek.
In sommige families met plotse hartdood op jonge leeftijd kan er, ondanks dat er een sterke verdenking op een erfelijke hartziekte is, echter geen van de bekende erfelijke hartziektes worden aangetoond; obductie (onderzoek na het overlijden) laat geen afwijkingen zien en cardiologisch onderzoek bij gereanimeerde personen zelf, ziet er eveneens normaal uit.

Samenvattend kan worden gesteld dat het electrocardiogram (ECG) een gevoelige methode is om hartziekten op te sporen. Bepaalde afwijkingen op het ECG kunnen wijzen op een hartziekte, maar worden soms ook gezien bij gezonde mensen zonder hartziekten.
Andersom kan een als normaal beoordeeld ECG een (beginnende) hartziekte niet 100% uit sluiten. Het blijft daarom altijd van belang klachten die op een eventuele hartziekte kunnen duiden (zoals druk of pijn op de borst, benauwdheid, duizelingen, flauwtes, etc…) te bespreken met de (huis-) arts.