Fasciculaties door ledematen kraken?

Ik kraak af en toe mijn nek en ledematen zelf. Ik weet dat dit slecht is. Kan ik hierdoor spiertrekkingen krygen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, in dit geval hebben je spieren niets met je botten te maken. Je schrijft dat je "weet dat het slecht is", maar dat valt ook nog wel mee. Als je b.v. zo nu en dan je vingers kraakt is dat helemaal niet zo slecht, voor zover je dat niet de hele dag loopt te doen.

Toch zou ik wel een beetje uitkijken met je nek. Want als je daar de boel een keer forceert of verkeerd kraakt, dan zou je er spijt van kunnen krijgen.

In de chiropractie wordt ook gekraakt, maar de deskundigen zijn er nog lang niet uit, of dat nu wel altijd vrij van risico's is. Hoewel zo nu en dan iets kraken niet zo slecht is, is er ook nergens iets te vinden dat zelf van alles kraken zo goed voor je zou zijn. En daarom zou je er m.i. veel beter mee kunnen stoppen.

Als je zelf kraakt, omdat je bepaalde klachten hebt, dan kun je dit veel beter eens met je huisarts bespreken.

Hier nog wat meer info:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/46924-is-vingerknakken-slecht.html