Hoe komt het dat ik het zo ijzig koud heb in tegenstelling tot anderen?

Ik heb overdags handen die als ijs aanvoelen. Ik ril echt van de kou en 's avonds in bed mag ik mijn man niet eens aanraken want die vind mij net een lijk. Ook andere mensen vinden dit van mij terwijl ik het vaak ook niet koud heb. Ook mijn voeten met name zijn steenkoud. Hoe kan dit en is dit gezond? Ik heb overigens wel vaak een lage bloeddruk? Kan dit de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strooi wat gemberpoeder door je eten, dat stimuleert je bloedsomloop. Je kunt ook gember in je thee doen, maar dat vind ik persoonlijk niet zo lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He bah, zou dit helpen? Bedankt voor de tip

Het beste antwoord

Het is een bekend verschijnsel, vooral bij vrouwen en vooral in de winter. Ik heb er nog even op doorgezocht en een interessante link gevonden.

Hieronder vast een paar voorproefjes die relevant zijn voor je vraag:

Oorzaken:
1) De grootste oorzaak van het altijd koud hebben is dat je doorbloeding niet optimaal is. Vooral bij vrouwen is bekend dat ze geen optimale doorbloeding hebben. Dit komt doordat het vet gelijkmatiger over het lichaam is verdeeld dan bij mannen. Hierdoor worden de organen beter doorbloed maar stroomt er juist minder bloed naar uiteinden, de handen en voeten.
2) Hormoonwisselingen kan ook een oorzaak zijn. In de puberteit kan dit natuurlijk voorkomen maar ook bij stress of rond de menstruatie bij vrouwen. Probeer een regelmatige leefstijl aan te houden. Eet, slaap en beweeg voldoende en vermijd stress.
3) Sommige mensen hebben een te lage lichaamstemperatuur van zichzelf. Hier kun je niet veel aandoen. Je altijd warm kleden en veel bewegen. Het altijd koud hebben kan ook een symptoom van een ziekte zijn, zoals een traag werkende schildklier, bloedarmoede, ondergewicht, B12-tekort, lage bloeddruk of het Chronisch Vermoeidheidssyndroom. Er zijn talloze ziekten waarbij het altijd koud hebben een symptoom is. Bij bovenstaand lijstje zijn het echter belangrijke aanwijzingen.

Wat kun je er aan doen:
Afhankelijk van de oorzaak regelmatig eten (7 tot 8 keer per dag), meer bewegen, regelmatige levensstijl aanhouden. Kijk even in de link wat op jou van toepassing kan zijn of probeer wat dingen uit.

Conclusie:
Probeer eerst de oorzaak uit te vinden, pas dan kun je het aanpakken en verdwijnt hopelijk het gevolg. Zorg ook voor warme kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik ga zeker even kijken :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, wat mij betreft de meest uitgereide.

Andere antwoorden (4)

Je bloeddruk heeft daar inderdaad mee te maken. Hoe beter het bloed circuleert in je lichaam hoe beter ook de warmte terecht komt in de uiterste extremiteiten (handen/voeten). Met een lage bloeddruk komt er minder druk op de bloedvaten, waardoor er minder bloed terecht komt in je handen en voeten. Daarnaast zorgen wijd openstaande bloedvaten ervoor dat warmte-afgifte makkelijker is. Als je dan ook nog vaak zweet aanmaakt, waardoor warmte kan verdampen, kun je het behoorlijk snel koud krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloedsomloop, niet bloedruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord
Het kan liggen aan de doorbloeding. Te weinig beweging of de hormoonhuishouding.
Sommige mensen hebben een te lage lichaamstemperatuur van zichzelf. Hier kun je niet veel aandoen. Je altijd warm kleden en veel bewegen. Het altijd koud hebben kan ook een symptoom van een ziekte zijn, zoals een traag werkende schildklier, bloedarmoede, ondergewicht, B12-tekort, lage bloeddruk of het Chronisch Vermoeidheidssyndroom. Er zijn talloze ziekten waarbij het altijd koud hebben een symptoom is. Bij bovenstaand lijstje zijn het echter belangrijke aanwijzingen.
Voor meer info zie de link. Daar staan ook nog tips bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de link, ga ik zeker even nakijken, jij ook een +
Dat komt omdat er bij vrouwen minder bloed naar de uiteinden van het lichaam vloeit. Kunnen wij helemaal niets aan doen!

Het is opvallend dat mannen minder problemen hebben met koude dan vrouwen. Professor 'menselijke fysiologie' Mike Tipton van de universiteit van Portmouth, onderzocht het fenomeen en kwam tot de conclusie dat vrouwen het wel degelijk kouder hebben dan mannen. Vreemd genoeg komt dat deels doordat vrouwen efficiënter omgaan met de warmte die ze produceren.

Omdat het vet bij vrouwen beter verdeeld is over het lichaam dan bij mannen, zijn vrouwen beter in staat om het bloed naar de belangrijkste organen te laten stromen. Handig zou je denken, maar daardoor stroomt er bij vrouwen ook wel minder bloed naar de handen en voeten.

Dat is echter niet de enige oorzaak, ook hormonen spelen een rol. Tijdens de menstruatiecyclus verandert de temperatuur van vrouwen. In de fase na de eisprong kan dat al snel een verschil maken van een graad Celsius. Overigens heeft ook onze slaap een invloed op onze temperatuur. ’s Nachts daalt onze lichaamstemperatuur, zowel bij mannen als bij vrouwen. Bij vrouwen gebeurt dat echter sneller en nadrukkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn antwoord bij deze vraag dubossies. Ik heb het minder koud met deze oplossing :) http://www.goeievraag.be/vraag/zorg-minder-koud-helpt-kou.268202?p=2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ga ik zeker eens proberen. Een + ook van mij
Als ik het sjaaltje om jouw? nek eens bekijk, lijkt het me door je omgang met koudbloedige dieren, want stelt het gezegde niet,:Waar je mee omgaat wordt je door besmet, of iets van dergelijke strekking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, deze is niet van mij helaas, heb er nooit 1 zelf gehad jammer genoeg. Ik heb er maar drie keer 1 vast gehad en de laatste keer was 2 jaar geleden. Overigens voelde deze niet koud aan. Thnx voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog een plus voor de mincrisis hier maar vooral voor je bijdrage hier