Hoe komt het dat ik in 3dagen 2kilo bij kom?

Ik eet zeer veel fruit , andere voedingsmiddelen weinig maar ben sinds 3 weken 5 kilo bij gekomen.
Ik heb niets aan mijn eet gewoonten veranderd,ben vrouw van 59 jaar.( 2 kilo in 3 dagen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarom eet je alleen maar fruit en verder bijna niks? Zo krijg je vooral veel suiker binnen
Cryofiel
12 jaar geleden
En je mist een hoop essentiële zaken. Overigens - hoe zit het met je vochtconsumptie? Hoe nauwkeurig is je weegschaal? Zet je je weegschaal steeds op dezelfde plek?

Het beste antwoord

Zoals al eerder geantwoord is je voedingspatroon niet goed. 3x daags eten en 4 tussendoortjes per dag. Verder voldoende beweging. 2 stuks fruit per dag wordt aangeraden. Het zou kunnen dat je vocht vasthoud. Vaak is in zoveel dagen aankomen, vocht de oorzaak. Dit kan je zien aan de handen of benen. (zit je ring strakker, of kan je putjes in de benen duwen) Mocht dit het geval zijn, kan je het beste even naar de huistarts gaan. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk zelf dat dit het beste is.

Andere antwoorden (5)

fruit maakt je dikker. Dat komt door de suikers die daar in zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze suikers worden ook wel fructose genoemd. Dit maakt het fruit zoeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fruit is gezond, teveel fruit is een ander verhaal.
Fruit bevat veel suikers. Hoe gezond het ook mag lijken veel fruit te eten; wanneer je TE veel suikers binnen krijgt, kun je daar van aankomen. Druiven en bananen bijv. zijn geen aanrader.

Daarnaast schommelt je gewicht van dag tot dag. Dus als je om de 3 dagen op de weegschaal gaat staan, kun je inderdaad zulke verschillen zien. Beter zou zijn om 1 keer per week jezelf te wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jemist veel belangrijke eiwitten en vetten en dus gaat je lichaam de suikers opslaan. Ik weet niet hoe hetbij u zit, maar overgang kan ook invloed hebben op gewicht, gezien uw leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(vers) fruit is gezond, maar zit ook bomvol suikers. Deze suikers zijn natuurlijk (dus niet bewerkt in een fabriek), maar hebben eenzelfde effect op je lijf als geraffineerde suikers.

Je lichaam moet insuline aanmaken om de suikers te kunnen verwerken. Als je veel suikers eet, dan moet je lichaam hard werken om dit allemaal weg te werken. Alle energie gaat ook naar het wegwerken van die suikers. Je stofwisseling komt hierdoor in de war en het kan dan zijn dat je hierdoor sneller aankomt.

Het advies is maximaal 2 stuks fruit per dag. De rest van de momenten kun je opvullen met groente (komkommer, tomaatjes) of een kruidenthee of gewoon water.

Natuurlijk moet je ook kijken naar andere factoren. Denk bijvoorbeeld aan onbewust eten? Eet je onbewust toch meer dan je denkt? Of ben je minder gaan bewegen? Ook als je ouder wordt, neemt het aantal cellen in je lijf af en heb je minder calorieen nodig.

Goed om eens eetdagboek bij te houden en eenmalig na te rekenen hoeveel calorieen je eet en drinkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je twee kilo in drie dagen bijkomt, is dat naar alle waarschijnlijkheid geen vet.

Twee grote redenen zijn: vocht en ophoping van stoelgang.
1) Naar gelang je hormonale toestand en je zoutinname kan je vocht ophouden of verliezen.
2) Fruit verteert eerder traag en bevat veel vezels. Een fruitrijk dieet kan de darmen behoorlijk vullen en makkelijk een kilo verschil maken tov lege darmen.

Als je op 3 weken tijd vijf kilo bijkomt zonder iets aan je eetgewoonten te veranderen (en zonder minder te sporten of te bewegen) dan moet het o.a. aan bovenstaande liggen.

Ook mogelijk is dat je toch meer at dan je dacht (of meer fruit met veel calorieën) of je komt op een leeftijd dat je minder energie nodig hebt en je je voedingsgewoonten dus lichtjes moet bijstellen.