Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een middag praat of een training heb gegeven dan heb ik altijd pijn in mijn keel de volgende dag. Dat is toch niet normaal. Hoe kan dat?

Is er iets aan te doen? Zou ik mijn stem misschien anders moeten gebruiken of zou dat een andere oorzaak kunnen hebben? Wat kan ik hier aan doen om dit op te lossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
768
Ritsuka
12 jaar geleden
Drink je wel genoeg water tussen het praten door?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan gebruik je duidelijk je stem verkeerd. Dat klinkt nogal beschuldigend, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. Het is even oefenen, maar het beste is ademen en praten 'vanuit je buik'. Als je diep inademt en je schouders bewegen daarbij naar boven: dat is de verkeerde manier. Wanneer je diep inademt, moet je (boven)buik dikker worden: dan adem je goed. En dat heeft ook gunstig effect op je keel en stem. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat je te gespannen bent en dat je daardoor verkeerd spreekt inderdaad. Dit heb ik zelf ook wel eens gehad. Probeer iets meer ontspannen te praten. Dit is niet altijd even makkelijk. Je moet proberen tijdens het spreken er aan te denken om even te ontspannen.

Wat precies de reden is waardoor je keelpijn hebt kan ik je niet vertellen. Mogelijk heeft het te maken met spieren die je aanspant in je keel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een training hebt gegeven, heb je vaak wellicht wat geschreeuwd. Probeer " dieper vanuit de keel" te praten.
's avonds een beker warme melk met HONING.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding