Uw arts zal u aanraden alcohol en vetrijk eten te vermijden.

U kunt medicijnen nodig hebben om de hormonen en enzymen te vervangen die door de alvleesklier geproduceerd hadden moeten worden.

Bij iedere maaltijd moeten de enzymen in pil- of poedervorm worden ingenomen om de spijsvertering op gang te houden. Ook kunnen regelmatig injecties met insuline nodig zijn om de bloedsuikerspiegel op peil te houden; gewoonlijk moet dit levenslang worden volgehouden.

Als de pijn erg is, worden sterke pijnstillers op basis van opium (Analgetica) gegeven. In sommige gevallen kan de pijn worden verlicht door de zenuw te blokkeren. Er wordt dan een injectie gebruikt om de pijnzenuwen van de alvleesklier naar het ruggenmerg te vernietigen.

In enkele gevallen is het operatief verwijderen van de alvleesklier de enige oplossing. Soms geeft een minder ingrijpende operatie waarbij de afvloed van het alvleeskliersap wordt bevorderd, ook verlichting van de pijn.