Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe komt het dat herstellen na sporten zo lang kan duren?

Vroeger, toen ik nog naar school moest fietsen, was ik altijd vreselijk moe de hele dag. Ik kon niet eens meer trappen lopen en moest lopend terug naar huis, omdat fietsen niet meer ging. Tot ik mijn auto kreeg, en ineens had ik energie over om de dag te "halen". Ik hoefde niet meer naar bed om 15:00. Nu ben ik 15 jaar verder en zou ik weer moeten sporten omdat ik wat te zwaar word, en ik ben begonnen bij de fysio met begeleid sporten, maar ik kan dus overdag weer niet goed functioneren, terwijl ik een zware baan heb. Iedereen zegt dat ik door moet zetten, maar ik ben compleet gesloopt. Nu ben ik weer gestopt met sporten, en ik voel me langszaam opknappen. Hoe kan dit? Stel ik me aan en moet ik doorzetten en is het normaal om zo uitgeput te zijn? Zijn hier pillen voor?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben 33, 166 lang, 69kg, en bij bloed testen komt niks naar voren... Ook ben ik 3 jaar terug naar de cardioloog geweest, niks mis. mijn gezond heid is al zo sinds mijn 4e ofzo..na hele erge.kinkhoest.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zegt dat je na een erge kinkhoest eigenlijk niet helemaal hersteld bent. Weinig energie, altijd moe en als je door bv. sport meer energie verbruikt dan de beperkte hoeveelheid die je per dag hebt moet je het bekopen en herstel duurt langer dan normaal. Dit alles is voor mij een heel bekend gevoel. Ik heb nl. al 20 jaar ME en Fibromyalgie. De ME brak bij mij uit na een onbehandelde Pfeiffer. Aan het krijgen van ME gaat vaak een ziekte vooraf die veroorzaakt is door een virus of bacterie en waarvan je niet helemaal hersteld bent. Kijk een op de site www.ME-CVS-Stichting.nl, misschien heb je er iets aan. Luister naar je lichaam en ga NIET over je grenzen want dan moet je het bekopen. Je mag er best eens voor kiezen om iets te doen waarvan je weet dat het teveel energie kost en dan is het daarna ff twee treden omhoog en één terug maar je moet niet zo ver gaan dat het één omhoog en twee terug gaat. Succes!

Dit kan een meerdere oorzaken hebben. Ik neem niet aan dat je een auto bent gaan rijden op je 80ste dus is hier iets niet in de haak. Mogelijkheden: Bloed wordt onvoldoende rondgepompt (hartprobleem) Hart wordt onvoldoende gefilterd (nieren) Energiebalans verstoort (suikerziekte) Een neurologisch probleem infectie Er is 1 mogelijke oplossing: Huisarts

Je stelt je zeker en vast niet aan. Integendeel, je doet er goed aan om naar je lichaam te luisteren, want iedereen is anders. Bij langdurige intensieve sport wordt er veel suiker verbruikt. Bij een groot gebrek aan suiker zullen er ook veel aminozuren en eiwitten verbrand worden. Hierdoor kan er heel wat schade ontstaan aan het spierweefsel. Om het probleem van energietekort en overmatige eiwitverbranding enigszins wat te beperken kan men best net vóór het sporten (maximaal één uur) een maaltijd met veel traag verterende suiker gebruiken (bruin brood of beter nog pasta). Ook na het sporten kan men best zo vlug mogelijk (binnen één uur) een boterham of een banaan eten. Soms bij abnormaal moe zijn, kan magnesium ook een rol spelen. Een belangrijke verliespost van magnesium is zweet. Vooral bij intensieve sport kan men veel zweten en zal er dus veel magnesium verloren gaan. Mensen met een magnesiumtekort zullen dus gemakkelijk problemen krijgen door te sporten. Ze worden veel sneller moe en het herstel duurt langer. In dit geval kan men best extra magnesium gebruiken, zowel vóór als na het sporten. Ook kan men gebruik maken van energiesportdranken. Deze bevatten doorgaans magnesium. Tenslotte nog dit: Sporten hoeft helemaal niet intensief te zijn. Elke dag een half uurtje wandelen is vaak al voldoende. Over magnesium en de werking ervan in ons lichaam kan je veel meer lezen in de bron. Toegevoegd na 6 uur: Ik lees net dat je als kind kinkhoest hebt gehad. Kinkhoest kan blijvende schade aan de longen veroorzaken. Daar kan je vermoeidheid ook vandaan komen. Misschien door de huisarts eens laten doorverwijzen naar een longspecialist.

Bronnen:
http://www.nvkp.nl/nederlandse-vereniging-...
http://www.patrikpeters.amalgaam.be/Magnes...

Je klinkt in mijn optiek niet als een A-sportieve luilak. Als je in je jeugd terug moet lopen omdat je niet meer kunt is er echt iets aan de hand volgens mij. Mijn kinderen (en ik herinner me dat ook van vroeger) lopen de hele dag te rennen, gaan dan 1,5 uur sporten en als ik dan al hoop dat ze DAARNA een beetje stil kunnen zitten, mooi niet, na een kwartiertje bijkomen zijn ze weer fit als voorheen. Het hoeft niet gelijk iets ernstigs te zijn maar ik zou er wel een keer naar laten kijken. Dit klinkt niet als "gewoon doorzetten en dan komt het goed". De huisarts zou dit toch serieus moeten nemen. Als ik zwaar sport ben ik de volgende dag echt niet helemaal kapot, alleen als ik PRECIES dezelfde spieren weer belast voel ik wel dat die wat vermoeid zijn maar bij andere bewegingen heb ik geen tot nauwelijks last dan.

Ik heb precies hetzelfde, meerdere bloed en andere onderzoeken gehad ook niks uitgekomen. Al eens met een dietiste over gehad? Miss kan een ander voedingspatroon je meer energie geven?