Kan je knakkende gewrichten laten 'stoppen'?

Ik ben hypermobiel en heb gruwelijk last van knakkende gewrichten. Als ik bij wijze van spreken naar mijn hand kijk, knakt hij al. De laatste tijd zijn het vooral mijn knieën. Voelt alsof ze uit de kom zijn. Ik moet dan een schoppende beweging maken, waarna je 'knoep' hoort, en dan voel ik het weer goed zitten. Is er hier iets tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (3)

Er is maar één mogelijkheid om het knakken te voorkomen.

Zorg er voor dat je het gewricht niet overstrekt, het knakken van het gewricht wil vaak niets anders zeggen dan dat het gewricht weer op zijn juiste plek terug gaat.

Veelvuldig overstrekken van het gewricht kan ernstige schade aan het kraakbeen van het gewricht toebrengen.

Ga met dit probleem naar de huisarts en kijk of je naar de fysiotherapie kunt om te leren op de juiste manier te bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krakende en knakkende gewrichten zijn een veelvoorkomend verschijnsel. Als het af en toe voorkomt kan het geen kwaad. Als je gewrichten heel vaak knakken of kraken kun je daar wel last van hebben. Er zijn verschillende redenen waarom gewrichten geluid maken bij het bewegen. Veelal is de oorzaak mechanisch van aard.

Als een gewricht vaak knakt of kraakt kan dat een aanwijzing zijn dat het gewricht hypermobiel is.
Dit betekent dat het gewricht flexibeler is dan normaal. Meestal kan dat geen kwaad. Als je er last van hebt kun je de spieren rondom het gewricht trainen. Hierdoor wordt het gewricht meer gesteund, waardoor het minder beweeglijk wordt. Een arts of specialist kan bevestigen of je hypermobiele gewrichten hebt. Knakkende gewrichten kunnen ook een aanwijzing zijn dat de spieren rondom het gewricht zijn verkort. Dit zorgt ervoor dat het gewricht deels ‘uit het lood’ schiet tijdens het gebruik ervan. Rek- en strekoefeningen kunnen dan helpen.

Krakende of knakkende gewrichten kunnen ook het gevolg zijn van verminderde gewrichtsvloeistof. Deze zorgt voor de smering van het gewricht. Normaal gesproken is dit een stroperige substantie, die nauwelijks geluid geleidt. Vaak als gevolg van een slechtere doorbloeding wordt de vloeistof in het gewricht minder of van mindere kwaliteit. De vloeistof wordt dan wateriger. Het geluid, wat door de wrijving tussen de kraakbeenvlakken ontstaat tijdens bewegen, wordt in de waterige vloeistof beter geleid en dat hoor je dus duidelijker. Constant krakende en knakkende gewrichten kunnen ook een aanwijzing zijn dat het kraakbeen in het gewricht versleten is. Dit heet artrose. Als je veel last hebt van krakende of knakkende gewrichten met pijn, is het verstandig om een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken dat, ik heb het als ik moet gapen! soms moet ik mijn kaak met de hand weer goed terug duwen anders krijg ik mijn kiezen niet goed meer op elkaar. tandartsbezoek, flink zoenen of een hard broodje eten is daardoor geen grapje!
hoe oud ben je?
mijn hele familie heeft last van hypermobiliteit. ik herinner me dat dat knakken het ergst was toen in nog in de groei was. daarna wordt het iets minder, en naarmate je ouder wordt wordt je strammer en heb je ook minder last van hypermobiliteit. maar houd er wel rekening mee dat dit nu eenmaal is zoals jij gebouwd bent, en het betekent o.a. dat jij nooit je gewrichten moet gaan overbelasten (met zware sporten of balletdansen enz...) want met dit soort gewrichten heb je veel meer kans op blessures.
dus wen er maar aan en doe heel voorzichtig met je gewrichten (ook je kaakgewricht, geen giga grote happen nemen!). als je rechtop staat houd je knieen dan altijd ietsje gebogen zodat je niet naar achteren doorklapt, en op je vingers op bij het indrukken van knopjes.
ga niet voor de lol zitten knakken en houd je spieren en pezen sterk door te blijven bewegen, maar niet te zwaar te belasten.