Hoe komt het dat als ik nerveus ben, mijn nek naar rechts begint te trekken ?

Toegevoegd na 21 minuten:
Als ik vroeger zenuwachtig was of stressig, dan ging mijn hartslag de hoogte in. Ben altijd wel een nerveus type geweest.
Maar nu reageert mijn lichaam al een tijdje anders. Zodra ik nerveus wordt (ik heb het ook als ik boos ben), begint mijn nek naar rechts te trekken.
Ik raak er enorm door uitgeput, zowel psychisch als fysisch, want ik heb bijna constant nekpijn. Vooral achteraan mijn hoofd net boven mijn nek. Ik kan mijn nek nog goed controleren en mijn hoofd terug recht houden, maar het kost soms wel moeite. Wie weet wat dit is ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Dat is nou een letterlijke "zenuwtrek". Op het moment dat jij geestelijk de stress inschiet, verkrampt er dus duidelijk een bepaalde spier in je nek, waardoor je scheef trekt.

Je kan natuurlijk langs de huisarts, maar er zijn veel alternatieven om ontspanning in je spieren te brengen, zoals goede (medische) massages, sauna en sporten. Maar naast dat, is dus je geestelijke ontspanning nog belangrijker.

Op de site die ik vond staan handige (spier)ontspannings oefeningen op, misschien heb je er wat aan.

http://www.health-psychology.com/ontspanning/tekst1.html

Deze is ook handig, kan je luisteren.
http://www.ggzdrenthe.nl/index.php?pageID=708
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad een zenuwtrek. Maar wat vertelt dit over jezelf en wat kun je eraan doen? Wat is de daadwerkelijk diepere oorzaak?

Wanneer je last hebt van een zenuwtrek geeft dat in wezen aan dat jij boordevol energie zit, maar er eigenlijk niet goed vorm aan kunt geven. Je kunt letterlijk het hoofd niet recht houden, omdat je jezelf constant beperkt om te zijn wie je bent. Je laat je beperken door bijvoorbeeld opvoedingsnormen, door invloeden van anderen, door verwachtingen van anderen. Je leeft niet vanuit jezelf, maar láát je leven.

Herken je hier iets in? Zo ja, dan is het voor jou belangrijk om te ontdekken wie jij werkelijk bent, wat nu werkelijk bij jou past. Leven vanuit je Kern, vanuit je Ziel, keuzes en beslissingen maken die bij jou passen, zonder invloed van buitenaf. Natuurlijk kun je die buitenwereld wel in je overwegingen meenemen, maar uiteindelijk ben jij het die beslist, niet de ander. Zorg dat je de twijfel aan jezelf kwijt raakt, luister naar je eigen spontane ingevingen. En fixeer je niet teveel op die zenuwtrek, laat los.... Je bent een mooi en goed mens die mag leren zichzelf te zijn! Als je leert jezelf te zijn, zul jij je hoofd recht kunnen houden, sterk en beslist!

Ter ondersteuning zou je de MIR-methode en Bach bloesemtherapie kunnen gebruiken. Beiden zijn op het internet te vinden voor goede therapeuten, een combi zou mooi zijn.