Hoe scheur je je enkelbanden?

Hoe kan je eigenlijk je enkelbanden scheuren? Niet dat ikdat wil, maar bij sommige mensen gebeurt dat tijdens gym, maar hoe gebeurt dat dan..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Doordat je door een verkeerde beweging ze te ver oprekt waardoor er scheurtjes in het bindweefsel optreden. Vergelijk het met bijv een stug elastiekje als je dat te ver oprekt krijg je er ok scheurtjes in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het maken van een verkeerde beweging scheuren de banden soms in,af, of worden opgerekt.Zie het als een elastic die te ver opgerekt word.Of waar te hard aan getrokken word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je voet om te slaan. Zo heb ik het zelf meegemaakt. Als je je voet omslaat kunnen de gewrichtsbanden rond het enkelgewricht uitrekken of zelfs scheuren. Het is één van de meest voorkomende, acute letsels en kan reeds optreden bij een banaal afstappen van een trapje of een stoeprand.

Een enkeldistorsie is ook de meest voorkomende sportblessure, o.m. in het voetbal. Meestal gaat de voet naar binnen en zakt men door de enkel naar buiten toe waarbij de buitenzijde van de gewrichtsbanden gekwetst wordt. In meer zeldzame gevallen gebeurt het andersom. De voet slaat naar buiten en de enkel zakt naar binnen.

Meestal worden de voorste enkelbanden gekwetst. In ernstige gevallen kunnen de onderste en achterste gewrichtsband ook doorgescheurd zijn, wat leidt tot volledige instabiliteit van de enkel. Dat was het geval bij mij, gewoon door mijn voet om te slaan, zo snel kan het dus gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort gezegd komt het erop neer dat dat je je enkelbanden kunt scheuren als je je weefsel plotseling plaatselijk overbelast. Je conditie speelt hierbij zeker ook een rol.

Als je bijvoorbeeld je voet verkeerd neerzet waardoor je voet om klapt wordt één enkelband gigantisch uitgerekt en kan daarbij scheuren.

Tijdens de gymles zou het scheuren van je enkelbanden eigenlijk niet mogelijk moeten zijn..omdat de docent bij zijn/haar opleiding heeft geleerd tot hoever hij/zij met zijn/haar oefeningen gaan mag/kan.

Je kunt dus stellen dat de docent lichamelijke oefening onvoldoende heeft opgelet ofwel te ver is gegaan als iemands enkelband scheurt..terwijl je zelf ook niet helemaal onschuldig bent..omdat je conditie niet optimaal is..

Groet,

Ton