Wat kan ik verwachten met een verwijzing naar de bedrijfsarts ?

Wegens zo'n last van mijn rug zit ik in de ziektewet, eigenlijk wil ikook eens voor een keruing omdat te kijken hoe of wat, het werk wat ik nu doe kan eigenlijk ook niet meer is te zwaar, nu het volgende, krijgg ik net een mail van mijn bazin, ze vroeg of ik eerdaags weer aan het werk kan om te voorkomen dat ik naar een bedrijfsarts moet? Wat kan ik verwachten bij een bedrijfsarts?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

niet zo veel, ze vragen wat je mankeert en of je naar een arts bent geweest, als dat zo is vragen ze of ze je medische gegevens op mogen vragen, verder vragen ze wanneer je denkt weer aan de slag te kunnen, of geven ze je een tip naar welke arts je zou kunnen gaan, maar verwijsbriefjes mogen ze niet geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grrr, kan me hier soms zo kwaad om maken. Je bazin, roept dit alleen maar als dreigement naar jou, terwijl ze eigenlijk wil voorkomen om zelf kosten te maken aan een bedrijfsarts.

Mijn ervaring met bedrijfsartsen is over het algemeen positief, ze beoordelen of jij idd niet kan werken en in samenspraak met jou wordt er gekeken naar een herstelplan of een plan voor ander werk voor jou. Dit wordt dan naar je baas gecommuniceerd. Als jij dit niet wil, magg deze bedrijfsarts niet eens vertellen waarom hoe of wat, maar alleen dat het nu eenmaal zo is.

In jouw geval kan het simpel melden van wegens rugklachten kan deze werknemer voorlopig nog niet aan de slag. Het advies is om over een bepaalde tijd, voor zoveel uren werk te hervatten. Dit werk mag dan niet bestaan uit: opsomming verboden werkzaamheden.

Ik zou gewoon naar de bedrijfsarts gaan als ik jou was. Je staat dan ook sterker bij toekomstige problemen (als je werkgever toch gaat neigen teveel gaat eisen van je en dan gaat klagen over werkweigering oid)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel verstandig om zelf idd ook naar een huisarts te gaan en er naar te laten kijken eventueel foto's te laten maken.
12 jaar geleden
De bedrijfarts beoordeelt of je ten gevolge van de ziekte geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent.
Dit doet hij/zij door gerichte vragen te stellen en je enige tests te laten uitvoeren. Deze arts zal je ook uitwendig bekijken/ onderzoeken.
Ben je langer dan 6 weken geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dan maakt de bedrijfarts, samen met jou, een probleemanalyse; 'wat is er aan de hand en waardoor kan je niet werken'.
Dit stuurt hij/zij naar je werkgever en eze maakt dan samen met jou een plan van aanpak voor herstel en reïntegratie. De werkgever stuurt dit plan dan naar jou en de bedrijfarts.
De bedrijfarts mag contact opnemen met jouw huisarts of specialist om zich een oordeel te vormen, maar mag dit alleen met jouw ondertekening waarin je toestemming geeft. Jouw werkgever mag dit niet, hij moet dan de bedrijfarts hiervoor ook inschakelen.
amc
12 jaar geleden
Ten eerste: je bazin zwetst. Als jij al een tijdje ziek bent, kun je naar de bedrijfsarts, en met diegene overleggen of je weer kunt werken of niet, of misschien in deeltijd, of met een aangepaste stoel of andere werkzaamheden.
Je bazin heeft daar niets mee te maken - misschien dat jullie bedrijf en/of jouw baas wordt afgerekend op hoeveel zieken en/of verwijzingen naar de bedrijfsarts er zijn, maar dat is niet jouw probleem.
Als jij thuis blijft, kun je dus een oproep voor de bedrijfsarts verwachten.
Elke bedrijfsarts is anders, sommige denken prima met je mee, anderen denken puur vanuit het bedrijfsbelang.
Dus zorg dat je duidelijk kunt omschrijven wat je klachten zijn, wat je daar eventueel zelf aan gedaan hebt, of je een oorzaak kunt bedenken en eventuele oplossingen daarvoor. Hou je eigen belangen in het oog maar sta open voor tips die de bedrijfsarts je geeft.
Een bezoek aan de bedrijfsarts is géén keuring - je kunt wel een keuring aanvragen, maar dan kun je ook naar je huisarts voor een verwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een nekhernia gehad, heb een vervelend traject meegemaakt. De bedrijfsarts kon in mijn geval niet goed bepalen of het om een hernia ging, aangezien hij geen MRI scan kon maken, dit was nodig voor een goede diagnose.