Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan je vermoeidheid pas later voelen?

Afgelopen jaar was voor mij emotioneel gezien af en toe zeer heftig en mede daardoor heb ik zeer weinig geslapen. In die periode heb ik van vermoeidheid echter zelden last gehad, maar nu ik gemiddeld zo'n 9 uur per nacht slaap voel ik me overdag opeens ontzettend moe. Hoe kan dit en wat doe ik ertegen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kan heel goed, je hebt een tijdlang vooral overleefd en nu er misschien wat meer rust is, voel je pas hoeveel energie dat gekost heeft. Probeer zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden, slaap iets meer dan je misschien normaal zou doen maar niet heel veel meer - tenzij het echt niet gaat, maar dat mag niet al te lang duren. 9 uur slapen is niet extreem, ik denk dat je zo moe bent dat je dat nu even nodig hebt, en dat je overdag dus ook voelt hoe moe je bent. Probeer in elk geval goed te ontbijten en gezond te eten, zoek je ontspanning buiten: fietsen is weinig belastend maar kan wel heel goed helpen tegen spanning en voor je conditie, en zorgt ook voor beter slapen. Als het mogelijk is, probeer dan ook rustpunten in je week in te bouwen, momenten waarop je niets Moet - als je wel iets wilt doen, kan dat altijd, maar plemp je agenda niet vol met allerlei dingen zonder pauzes. Het trekt vanzelf bij, maar het heeft vooral tijd nodig. Zorg goed voor jezelf en houd je grenzen in de gaten.

Een depressie kan een lange nasleep hebben, waarbij ook vermoeidheid voorkomt. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/73630-depressie-oorzaak-en-kenmerken.html Probeer voldoende essentiele voedingsstoffen binnen te krijgen. Slaap niet te lang achter elkaar, ook van een te lange slaap kan men erg vermoeid raken.

ga lekker naar buiten, lopen, fietsen of zo iets als je je moe begint te voelen. In de tijd dat het emotioneel moeilijk voor je was heb je je vermoeidheid waarschijnlijk weg geduwt, en het zou kunnen dat dat nu naar voren komt! Misschien moet je je lichaam ook even goed laten bij tanken, alleen is dat niet heel goed voor je biologische klok! en is het altijd beter om bij vermoeidheid even frisse lucht op te zoeken en verder op tijd naar bed en 's ochtends niet echt uitslapen (max. uur of 8) en altijd vaste tijden! dan trekt je vermoeidheid vast weer snel weg! Toegevoegd na 1 minuut: dus om max. 8/9 uur je bed uitkomen! was niet erg duidelijk...

Men zegt niet voor niets dat de 'klap' achteraf kan komen. Dus het kan inderdaad zo zijn, dat je nu de weerslag voelt van de doorstane emoties. In die bewuste periode had je geen last van vermoeidheid omdat de stress je overeind hield. Nu slaap je veel en ben je overdag nog steeds vermoeid. Je lichaam is nu waarschijnlijk in een herstelperiode. Geef er aan toe en neem voldoende rust. Dat wil niet zeggen dat je meer uren moet slapen 's nachts, integendeel dat kan averechts werken. Van te veel slapen wordt je ook vermoeid. Nee, je kan beter overdag een kleine rustpauze nemen als je er behoefte aan hebt. Ga even in de buitenlucht, een wandeling doet vaak goed als je vermoeid bent. Gebruik minder geraffineerde producten zoals wit meel (wit brood) en toegevoegde suikers. Neem een multivitamine. Als de klachten blijven duren, ga dan eens met je huisarts praten.

Dat kan. Mijn moeder heeft dat in vakanties. Ze heeft best een drukke baan, en als ze dan langer dan 5 dagen niks hoeft te regellen, wordt ze altijd pas moe, en krijgt ze oververmoeidheidsklachten zoals hoofdpijn en vroeg naar bed willen.

Dat kan heel goed! Ik zit in hetzelfde schuitje. Vorig jaar september kreeg ik een black out. Een gevolg van jarenlange opkropping van drukte, te weinig slaap, stress! Daarvoor had ik nergens last van, ik kon de hele wereld aan en dagen van 14 uur werken en 4 a 5 uur slaap per nacht was normaal. Wat je het beste kunt doen is goed naar je lichaam luisteren, zorgen voor goede voeding. En zorg voor een goede nachtrust. Verder is regelmatig ontspannen erg belangrijk. Je lichaam kan een hoop energie verwerken, maar op een gegeven moment is ook je lichaam een keer moe, en zal dit doorgeven aan je brein/geest en dan weet je zeker dat je te ver bent gegaan!