Waarom is mijn spijsvertering zo snel, maar val ik niks af?

Laatste tijd moet ik 5 minuten na het eten al heel erg nodig na de wc, super irritant, aangezien ik toch wel 4x per dag eet (standaard maaltijden + avondtussendoortje), meestal ook precies nog voor het slapen. Maar, de weegschaal neemt alleen maar toe. (ook al eet ik weinig en gezond). Hoe komt dit toch?

Hoe komt het dat ik altijd zo snel na de wc moet? (ranzige vraag I know) en hoe komt het dat ik van zo vaak na de wc gaan niets afval? (je raakt toch vocht kwijt en verteerd voedsel, dus je zou de volgende dag, als je een dag heel weinig eet, moeten merken dat je afgevallen ben). (heel weinig is voor mij gewoon geen tussendoortje, verder is het gewoon normale hoeveelheid).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
48.7K

Het beste antwoord

Dat je direct na het eten moet poepen, komt doordat je maag aan het werk gezet wordt met wat je net gegeten hebt, en je darmen (te fanatiek) mee gaan doen zodat wat daar al in zit, naar buiten gewerkt wordt.
Misschien eet je te weinig, dan gaat je lijf heel erg efficiënt om met alles dat er in komt en zul je geen gram afvallen.
Zorg dat je goed ontbijt, neem de tijd om te eten en kauw goed, drink niet teveel bij het eten (zorg wel dat je ruim 1,5 liter vocht per dag binnenkrijgt, liefst gewoon water).
Kijk ook naar wat je eet, als je veel te weinig of juist veel te veel vezels binnen krijgt, kan je spijsvertering ook op tilt gaan. Dan is het zaak je eetpatroon langzaam aan te passen, en te experimenteren met welke dingen je goed kunt eten en welke misschien minder goed vallen.

Kost dit je moeite of heb je er hulp bij nodig: vraag aan je huisarts een verwijzing naar een diëtist, dan kun je samen bespreken wat en hoe je eet en wat je kunt veranderen om je weer beter in je lijf te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je de beslissing heb genomen om naar een dietiste te gaan.
Je zult versteld staan wat er waarschijnlijk allemaal veranderd, maar het belangrijkste is dat je lichaam weer op orde komt. Succes.

Andere antwoorden (3)

De snelheid van de spijsvertering merk je niet aan het aantal keer ontlasting per dag. Probeer het eens uit met bietjes of veel spinazie, en let er dan eens op wanneer je die kleur terugziet in je ontlasting (vieze praatjes maken kan ik ook ;-)
Het aantal keer ontlasting per dag is erg persoonlijk. Sommigen zoals jij, anderen eens per dag of zelfs minder. Dat valt allemaal binnen het gewone.
Belangrijker is dat je normale ontlasting hebt, niet te dun, niet te hard.
Dan je gewicht. Het gaat om het totaal aantal calorieen dat je binnenkrijgt. Ook al neem je geen tussendoortjes, misschien zijn de maaltijden zelf erg overvloedig of vet. Daar zou je eens naar kunnen kijken.
En dan is er nog een kans dat je veel energie door drinken binnenkrijgt. Koffie met suiker? Veel frisdrank? Alcohol?
En natuurlijk: beweeg je wel genoeg, of moet dat misschien wat opgeschroefd worden?
Dikker worden is tenslotte een kwestie van balans: wat gaat er in, wat wordt er gebruikt.
En het geeft meer rust om eens per week te wegen, dat geeft een beter beeld dan elke dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En door eten wordt de darmbeweging (peristaltiek) in gang gezet, ik moet ook altijd binnen een half uur na het middageten naar de wc. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dan geen hulp gaan zoeken? Als je die stap te groot vindt, probeer dan toch eens wat beweging te nemen. Begin met een stukje lopen elke dag en bouw dat uit. Probeer de tussendoortjes toch over te slaan, of anders karnemelk te nemen of fruit. Sla het toetje over en neem dat op een later moment.
Er zijn veel tips en trucjes om je energie-inname te beperken, maar ik denk wel dat je hulp moet zoeken. Ook als steun in de rug.
Misschien is je spijsvertering niet op orde. Wanneer je ineens een snelle spijsvertering hebt heb je een kans dat je eten niet goed verteerd. Dus alles wat je eet en drinkt komt er gelijk weer uit. Hoe is je ontlasting dik of dun? Ik moet zeggen dat ik er ook drie weken last van gehad heb. Nu is het weer normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad voeding wat je eet komt er na 5 min. echt niet uit.
Heb je weleens voor jezelf bijgehouden hoeveel je op een dag drinkt.
Dit is wel van belang voor je spijsvertering, maar dan moet je wel veel drinken om daar iets van te merken, maar dit is per persoon erg verschillend, dit heeft met de lengte van je dikke darm te maken.
Ongeveer 1 1/2 tot 2 liter moet je wel binnen krijgen.

Toegevoegd na 1 dag:
Zag net bij andere antwoorden dat je vla en havermout eet 's morgens. Misschien volkoren boterhammen eens proberen met wat mager beleg.
Ook even in de gaten houden dat je de goede vetten binnen krijg. (dat deze ook gebruikt worden bij de bereiding van de maaltijd)
Daarnaast is de bereiding van het eten ook belangrijk: b.v. hoe lang wordt het gekookt?
Maar al met al, met die 150 kilo ben je veel te zwaar, geen wonder dat je geen energie heb.
Zou je misschien eens kunnen overwegen om bij een dietiste langs te gaan?
En inderdaad bewegen, begin maar door het huis te lopen en dan langzaam uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 liter water is echt bizar veel en waarschijnlijk helemaal niet gezond. Dit zou de oorzaak van je probleem kunnen zijn.
Ken iemand met echt een extreem lange dikke darm, wat een bepaald onderzoek ook uitwees, maar deze gaat echt niet boven 2 1/2 tot 3 liter uit.
Ken ook iemand die bijna een kratje bier per dag drinkt, buiten zijn koffie, ja en die heeft hetzelfde als jou.
Nooit even natafelen, maar na zijn laatste hap van het toetje moet hij rennen naar het toilet.
Kimath
12 jaar geleden
5 liter water is echt heel erg veel, als je zoveel dorst hebt kan het een teken zijn van diabetes. Ben je hiermee al eens bij de huisarts geweest?