Hoe kan het dat bij pijnlijke aambeien zo ongeveer bijna alles wat je doet zeer doet aan je kringspier?

Lachen, hoesten, niezen.... alles doet zeer! Ook lopen, bukken, door je knieën gaan enzo en zelfs stilstaan en gewoon zitten, of liggen. Je zou denken dat je kringspier daar niks mee te maken heeft met die zaken, maar om de een of andere reden doet t best pijn! Ik verbaas mij daarover als ik heel eerlijk ben. Hoe kan dat toch dat dat op die manier in verbinding is?

Toegevoegd na 21 minuten:
(uiteraard ben ik hiervoor al onder behandeling in het ziekenhuis).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De zenuwen rondom je anus zijn extreem gevoelig. Net als de ingang van je spijsverteringskanaal : je lippen.
Logisch dus dat als daar wat mis is, je er ook meteen erg veel pijn aan hebt. Dat is een duidelijk teken van je lichaam dat je rustig aan moet doen, want je spijsvertering is nu eenmaal cruciaal.

Alle genoemde 'handelingen' verhogen de druk op je bekkenbodem, en geven dus een pijnsignaal door, zelfs als ze an sich geen kwaad kunnen voor de kwaal an sich. Bovendien zit de anus - of in dit geval de aambei - ook niet in een 'vrije ruimte' maar behoorlijk in de knel. Allemaal exta redenen waarom het zo'n zeer doet.

Als huismiddeltjes als aambeienzalf en pijnstillers niet helpen of onvoldoende verlichting geven, kun je er het beste mee naar de huisarts. Niet alle aambeien gaan namelijk vanzelf over, en dit klinkt wel behoorlijk ernstig. Daar kun je beter vroeg dan laat iets aan laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook verlichting geeft is op je buik gaan liggen en een ijsblokje op de zere plek leggen. Wel even een handdoekje eronder, om het smeltende ijs op te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt? ik zat daar toevallig vandaag ook al aan te denken... Dat een ijsblokje wel goed zou helpen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, probeer maar. Dat verdooft het als het ware en haalt de ergste jeuk en pijn weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh? jeuk? ik wist niet dat koude dat ook kon doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is het zo. Ik heb het vroeger weleens gedaan toen ik wanhopig was van de jeuk en de pijn. Gaf echt veel verlichting. Heb er nu gelukkig geen last meer van. Is vanzelf over gegaan. (ik klop nu dus even op ongeverfd hout, voor het geval dat ....). Heb je het al geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op ongeverfd hout kloppen, zou dat ook helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, ha, ha .... grapjas!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha nou dan zal ik mij suf moeten kloppen lol Maar ehm nee, ik heb t nog niet geprobeerd, ga ik wel doen!

Andere antwoorden (2)

dat komt doordat dit alles een bepaalde druk geeft op die kringspier, net zoals je bij het hoesten per ongeluk een windje laat
Als je er zoveel last van hebt zou ik toch eens bij een arts langsgaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al die dingen die je noemt oefenen druk uit op de anus en de kringspier en bijgevolg heb je daardoor ook pijn.
Ook doen aambeien gewoon al pijn zonder dat je iets doet. Ik weet er alles van...
Maar ik heb wel een tip: waarom probeer je Hemoclin Gel van Vogel eens niet? Helpt echt hoor. Ik doe er een link bij.
Beterschap!

Toegevoegd na 40 seconden:
http://www.avogel.nl/Indicaties/Aambeien-aambei-hemorroiden.php