Hartkloppingen?

Soms gaat mijn hart ineens uit zijn ritme en klopt deze ineens heel snel, terwijl ik dan gewoon zit of sta maar niet sport ofzo, of zo'n moment kan ik ook niet ademen maar het duur maar heel kort, wat is dit? En wat kan ik hieraan doen, ik heb dit echter al een tijdje en ik zou dit graag willen weten!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

Dit is een reden om je huisarts te benaderen. Het kan gewoon zijn dat je zwaar aan de energiedrankjes zit, en de tax qua caffeine bereikt hebt. Echter, er kunnen ook fysieke problemen zijn. Hup naar je huisarts. Niet online-consulting doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn nou precies:

1 Hartkloppingen ? .
2 Hartoverslagen?
3 Hartritmestoornissen?

1. Je ervaart hartkloppingen als de frequentie waarmee het hart klopt, plotseling omhoog gaat. Dit kan komen door CHV (ga ik straks iets dieper op in) of door ontlading van stress. Door dit soort ontladingen brengen de hersenen adrenaline in de bloedsomloop, waardoor de hartfrequentie (soms heel sterk) omhoog gaat.

2. Gewoonlijk wachten de hartspiercellen van de kamers netjes tot de puls uit het geleidingsssysteem de hartspiercel heeft bereikt. Er zijn echter soms hartspiercellen die wat "ongeduldig" zijn, die maken hun eigen puls voordat de normale puls hen heeft bereikt. Dit wordt ventriculaire extra systole (VES) genoemd. Deze extra slagen kunnen soms worden gevoeld als overslagen. Als er een aantal achter elkaar komen voelt dat weer aan als hartkloppingen.

Ze treden vooral op in rust, omdat bij inspanning de hartfrequentie oploopt en de "ongeduldige " cellen niet de gelegenheid krijgen om hun eigen impuls af te geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij VES voel je de druk ook even oplopen lijkt het, en het voelt alsof je een hartslag overslaat omdat niet de volledige hartslag gemaakt wordt. Doorgaans treedt dat alleen op in rust en hooguit een paar keer achter elkaar - als het langer duurt dan een paar keer is het toch zaak het eens met de huisarts te overleggen (waar je er dus nooit last van hebt omdat je dan al een beetje stress hebt, maar ja - de dok kan in elk geval doorvragen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd. Het gaat hier wel om je hart, dus bij ongerustheid is de arts de beste persoon om bij aan te kloppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook vaak - mede door mijn CHV -, dus mooie uitleg. Maar omdat iedereen uniek is, is het wel belangrijk dat de vraagstelster even naar de huisarts gaat.
Ik vermoed dat heel veel mensen dit weleens hebben en ik denk dat de vorige persoon hier goed op geantwoord heeft. Ik ben er weleens voor naar de dokter gegaan en hij zei ook dat het iets heel normaals en onschuldigs is en dat veel mensen dit weleens hebben. Maak je dus geen zorgen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hart een een slagje overslaat kan dat geen kwaad,als het een beetje op hol is geslagen en je kucht een keer gaat het meestal vrijwel direct weer in zijn normale ritme.
Maar je zegt er verder niet bij of je op zo'n moment nog andere klachten zoals bijv. pijn of benauwdheid hebt.Dit zijn geen klachten waar je met tips van de site zelf moet gaan dokteren, die moet je een keer met je huisarts moet bespreken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hartslag die af en toe op hol slaat, moet wel degelijk onderzocht worden, ook als ie kalmeert als je bijvoorbeeld j pols tegen je lippen legt en hard blaast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet altijd. Een mens heeft toch ook wel eens onwillekeurige spiersamentrekkingen? Dat is verder ook niet slecht. Veel mensen hebben -vooral in rust- even een onregelmatige hartslag of extrasystole. Maar als er klachten bijkomen als niet kunnen ademen, dan moet er zeker wel een huisarts bezocht worden.
Ik ken een motorrijder met dezelfde klachten, hij droeg z'n mobieltje altijd in z'n binnenzak (boven op z'n hart). sinds hij z'n mobieltje in z'n broekzak stopt zijn de hartkloppingen over.

Misschien eens proberen?

De gepulste straling van het mobieltje kan de elektrische sturing van het hart schijnbaar beinvloeden dus ik denk dat je ook uit moet kijken met dect-telefoons, dus niet te dicht bij deze draadloze zaken.

Ik ben benieuwd!
In iedergeval beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven vaker gezegd is, zijn extrasystolen (hartoverslagen) of een tijdelijk versneld ritme meestal onschuldig. Men hoort er echter geen klachten als niet kunnen ademen bij te hebben. Het kan ook zijn dat je van angst je adem inhoudt (onbewust), dat je even de controle kwijt bent. Maar om dit allemaal uit te sluiten, zou ik voor de zekerheid toch even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken is de sinusknoop de baas in het hart. Het geeft de boezems een prikkel, waarop die samentrekken. Daarna wordt die prikkel met een kleine vertraging door gegeven aan de kamers en dat is wat je aan de pols voelt. Als er in de boezem een puntje is dat voor z'n beurt gaat en dit een aantal keren achter elkaar doet, kan dit snelle ritme ook aan de kamers doorgegeven worden. Dit voel je als hartkloppingen. Meestal dooft zo'n puntje snel uit en is de sinusknoop weer de baas.
Het kan ook zo zijn dat er bijv een extra geleidingsbundeltje (of ander substraat) aanwezig is in het hart, waardoor een cirkeltachycardie kan ontstaan. Deze duren vaak wat langer.
Zolang het kortdurend is (enkele seconden), kan het geen kwaad. Duurt het langer, bezoek dan eens de huisarts om evt m.b.v. een 24 uurs holter of eventrecorder uit te laten zoeken wat het precies is en hoe vaak het voorkomt.