lawaaidoofheid: ik hoor geen medeklinkers. Wat helpt?

Toegevoegd na 6 uur:
ik had dus een hele uitleg getypt, maar toen kreeg ik bericht dat de server wegens onderhoud niet bereikbaar was.opnieuw dus maar.

ik ben bij de audicien geweest. Ik ben bij de oorarts geweest. Mijn oren zijn goed, behalve in het gebied van 4000 Hz. Daar heb ik min 60 dB. Ik hoor dus de klok tikken en de kraan druppen, maar versta geen mens.

Heb vorig jaar een tijdje een gehoorapparaat geprobeerd, maar de verzekering vergoedt niet, omdat ik gemiddeld genomen te weinig hoorverlies heb. Ging me 2500 euro kosten, dus dacht ik : laat maar.

Maar omdat ik steeds meer last heb (me steeds meer erger dat mensen alles moeten herhalen of opschrijven) ben ik weer naar een andere audicien geweest. Die zegt dat ik het wel vergoed krijg als ik het gooi op tinnitus. Dat heb ik wel, maar daar heb ik geen last van. Na vergoeding moet ik dan nog zo'n 800 euro zelf betalen. Dat heb ik er wel voor over, als het zou helpen. Maar ik hoor nu mijn voetstappen echoën, de afwas doen doet zeer aan mijn oren, maar ik versta nog steeds weinig.

Dus graag oplossingen van welk gehoorapparaat wel werkt, of andere oplossingen.
ik gebruik zelden de telefoon, mail zo veel mogelijk, ga niet naar feestjes, kortom pas me aan, maar leuk is het niet.

Toegevoegd na 6 uur:
en nu werkt de knop afbeelding toevoegen niet.
had zo'n mooi audiogram

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Afgaand op je vraagstelling en je trefwoorden neem ik aan dat je al onder behandeling bent (geweest) bij een KNO arts? (Of een NKO-arts als je in België woont)
Loop je ook bij een Audicien?
Lawaaidoofheid is, zoals je wel zal weten, onomkeerbaar. Het is blijvend en er zal nooit meer verbetering optreden.

Maar wat je heel goed zou kunnen helpen is het leren liplezen! Dit is niet DE gouden oplossing. Maximaal 40% kan worden afgelezen door middel van liplezen, de rest moet gegokt (logisch zinsverband). Klinkers zijn sowieso heel moeilijk van elkaar te onderscheiden, je zult het van de medeklinkers moeten hebben. Maar samen met je restgehoor (ik neem aan dat je nog wel iets hoort? Dit hoeft geen verstaan meer te zijn, maar het horen van losse klanken) kan je zo echt heel ver komen. Ik heb zelf ook op latere leeftijd leren liplezen ivm zware slechthorendheid en ik heb er zéér veel baat bij! Je kunt dit leren bij een logopedist. Voor een goeie kun je het best je KNO-arts, audicien of huisarts om advies vragen, die kennen de hulpverleners in de omgeving van jou woonplaats. Het kost je wat tijd, maar het scheelt zo ontzettend veel dat het veel meer dan de moeite waard is.

Er zijn schrijftolken! Dit zijn tolken die tijdens een bijeenkomst zoals een vergadering, maar ook in dien gewenst bij een afspraak met een dokter, meegaan en alles uittypen. Hiervoor hebben ze een speciaal toetsenbord (een Veyboard) waarmee ze hele lettergrepen per keer kunnen typen. Hierdoor is het mogelijk op spreeksnelheid te typen. Jij leest dit dan mee en weet hierdoor precies wat er gezegd wordt.

Eventueel zou je er over na kunnen denken Nederlands met Gebaren (NmG) te leren. Dit is géén Gebarentaal. Het is veel makkelijker dan de echte gebarentaal, de gebaren zijn enkel ter ondersteuning, en houdt bovendien de grammatica aan van het gesproken Nederlands, in tegenstelling tot de Nederlandse Gebarentaal (NGT) die zijn eigen grammatica kent. NmG is er speciaal voor mensen die op latere leeftijd doof (of zwaar slechthorend) zijn geworden, en dus denken in de grammatica van het gesproken Nederlands. Er zijn tolken NmG, die je kunt inhuren als je bijvoorbeeld een vergadering hebt op het werk of tijdens onderwijsuren etc.

Voor zowel een schrijftolk als NmG-tolk krijg je tolkuren vergoed van het UWV. Wil je hier meer over weten, mag je me altijd even een PB sturen via deze site, maar me antwoord mag niet langer van GV ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onterechte min, + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Deirdre: Dankje voor de plus. Ik snap die min ook niet, want weet toch echt 100% zeker dat dit klopt, gebruik alle drie de dingen met regelmaat zelf ;-) Maar ja, er zal wel weer een minaar in pest-humeur zijn want ik zie op heel veel antwoorden, van verschillende mensen, op vragen van vandaag onterechte minnen verschijnen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kreeg minnen, niets van aantrekken. Het is vakantie ---> verveling :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liplezen kan ik inmiddels als de beste...
maar soms zijn mensen zo eigenwijs, om iets te zeggen als ze achter je staan :-( gebarentaal is leuk, als diegenen die tegen mij praten dat zouden "spreken". Zelf hoef ik nooit met slechthorenden te praten alvast een plus voor je duidelijke en volledige antwoord.
ik wil geen "beste antwoord" geven zolang de vraag nog open staat, maar ik denk dat die 10 punten volgende week jouw kant op komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pokemon: Bedankt :-) Ik heb ook een 'horende' omgeving, maar ik vind het wel lekker om in sommige situaties, zoals belangrijke vergaderingen een tolk te gebruiken. Zeker een schrijftolk is erg handig, je hoeft er zelf geen gebaren voor te leren en het gaat op spreeksnelheid. Maar ik weet natuurlijk niet of je werkt of niet, zo niet dan is het nut natuurlijk al veel minder. Ik las je toevoeging over gehoorapparaten. Wat idioot dat je niet vergoed krijgt zeg...Sommige verzekeraars snappen er echt niks van hè ;-)
Woon je in Nederland? Zo ja, ik weet niet waar je verzekerd bent maar het schijnt dat Menzis heel goed vergoed voor auditieve hulpmiddelen. Ik zit zelf niet bij Menzis, weet dit alleen van veel mensen (slechthorenden en doven) die daar lovend over zijn, maar misschien dat het voor jou een optie is om uit te zoeken en te overwegen over te stappen als hun wel zouden vergoeden? Tja, en verder is het denk ik voornamelijk mee leren leven. Inderdaad irritant als mensen achter je staan praten, of bijvoorbeeld tegen je praten en zich dan ondertussen omdraaien....Of een hand voor de mond houden of zo :P Snorren en baarden....ook een ramp voor het liplezen ^_^ Heb je verder wel hulpmiddelen vergoed gekregen? Zoals een trilwekker, flitslicht voor de deurbel, flitslicht voor brandalarm....Of hoor je die geluiden gewoon nog goed en gebruik je die spullen niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de deurbel en wekker hoor ik luid en duidelijk. Het is zelfs zo dat ik sommige geluiden veel harder hoor dan anderen in mijn omgeving. En dus ook last heb van lawaai als andere mensen het normaal volume vinden. mijn mobiel heb ik het standaard geluidje moeten veranderen: die hoorde ik dus zelfs niet als ik hem dicht bij mijn oor hield. Daar staat nu sirene op. Maar dat maakt niet uit: als ik hem opneem versta ik de mensen aan de andere kant van de lijn toch niet. En ondanks dat ik zeg dat mensen moeten mailen ipv bellen, zijn er altijd dingen die via de telefoon moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, dat lijkt me lastig zeg, dat je het 1 niet hoort en het ander zo hard dat je er last van hebt! Ik hoor gewoon alles even slecht, zonder gehoorapparaten niks, dus ik weet helaas niet zo goed wat je daar mee zou kunnen doen. Misschien weet de Stichting Plotdoven (www.stichtingplotsdoven.nl) een oplossing voor je? Ik weet dat je niet helemaal doof bent, maar de stichting helpt ook plots slechthorenden hoor ;-) Of de NVVS (Nederlandse Verening van Slechthorenden) www.nvvs.nl Dat probleem van het telefoneren herken ik dan weer wel ;-) Ik kan ook helemaal niet telefoneren, en als het perse moet dan belt iemand anders voor mij. Vind ik erg vervelend want ik hou niet zo van om hulp vragen, ben liever zelfstandig maar ja, soms moet het. Gelukkig kan er veel met email en sms, (zelfs 112 kan tegenwoordig eindelijk via sms!) en is er ook nog de teksttelefoon, ken je die? Dan bel je iemand via een dienst van de KPN, jij typt je tekst, de KPN medewerker leest het voor, degene die je op belt zegt het antwoord en dat typt de KPN medewerker weer in. Zeer omslachtig, ik gebruik het nooit, dan laat ik nog liever andere voor me bellen, maar voor sommige mensen toch een uitkomst. Maar ja, je blijft idiote houden die met je willen bellen. Toen ik een jaar of twee terug mijn tolkvoorziening aanvroeg bij het UWV en info er over op vroeg, kreeg ik een standaardmail van de UWV dat ik de klantenservice moest bellen. Dus mijn moeder belt, legt het probleem uit en zegt duidelijk dat ik niet kan bellen omdat ik dus helemaal niks hoor aan de telefoon. Zegt die persoon van de UWV: 'O ja...ja, dat begrijpen we, dat is lastig....Kunnen we u dochter zelf even aan de lijn krijgen?'...........Dan breekt toch je klomp?! Wat stond me moeder nou net te vertellen?! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb aan de antwoorden van Rinke veel gehad.
zowel praktisch als het gevoel een bondgenoot te hebben met dezelfde problemen.

Andere antwoorden (4)

Ik zou even je oren laten testen bij een audicien?
Deze kan je precies vertellen wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beschrijft ze/ie al in zijn/haar vraag!
Bij lawaaidoofheid is het gehoorverlies bij beide oren meestal gelijk.
Helaas is de schade aan de zintuighaartjes niet te herstellen. Men kan er niet van genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij lawaaidoofheid geen medeklinkers horen is een raar en onwaarschijnlijk verhaal.Het heeft meer te maken met hoge en lage tonen.Als je gehoor eenmaal beschadigt is helpt er niks meer,in dit geval geld zeker:voorkomen is beter dan genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet helemaal zo dat je alleen geen medeklinkers hoort. Dit lijkt echter zo omdat klinkers harder en op andere toonhoogte worden uitgesproken en blijkbaar makkelijker te verstaan zijn. Toen ik nog redelijk hoorde en er vroeg iemand bijvoorbeeld 'Wil je koffie' hoorde ik ook vaak ''il je 'o'ie''....En ik hoor deze ervaring bij heel veel slechthorenden terug.
Blijkbaar worden klinkers toch echt anders uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moeilijk kunnen verstaan van medeklinkers is een heel gekend fenomeen en best handicaperend.
Marjoleintje, een minnetje van mij, want dit is geen "onwaarschijnlijk verhaal", maar juist een heel typisch verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marjoleintje boft dat ze het probleem niet kent. ’‘il je ‘o’ie" is ook zo ongeveer wat ik versta.
en aan de zinsopbouw en de rode draad in het gesprek merk ik dan vaak wel of het over huis, muis, luid of duik gaat, maar als iemand ineens op een ander onderwerp overstapt, ben ik het kwijt volgens de audioloog is het hét belangrijkste kenmerk van doofheid door geluidsoverlast
aan ieder: zijn er "gehoor apparaten" die het geluid (spraak) kunnen verschuiven naar een hoorbaar gebied?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, zoiets hoopte ik ook op.
Dat alleen de spraak versterkt (of "verplaatst" wordt, en de rest niet. Maar helaas, zelfs hoorapparaten van 1200 euro per stuk versterken alle frequenties, en geven bij mij dus een heleboel herrie en hoofdpijn, terwijl ik er niets mee opschiet.
bedankt voor deze opmerking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit bestaat niet helaas, wel zijn er die achtergrondgeluid en zo kunnen wegzuiveren en muziek van spraak onderscheiden maar dit is niet echt heel betrouwbaar, het blijft een technisch iets. Zelf heb ik Siemens Pure 500 en daarbij heb ik een 'Tek' (zie google afbeeldingen. Ongeveer zo groot als een telefoon). Met de Tek kan ik verschillende programma's instellen, bijvoorbeeld normaal, muziek, rumoerige omgeving (dan filtert hij het achtergrond geluid weg en probeert hij alleen het geluid dat vlakbij is te versterken) en dat werkt aardig....Maar ik denk dat het voor iedereen verschillend is.