Waar zou dit door kunnen komen? Zie uitleg.

Als ik een poosje gebukt sta of als ik heb gestofzuigd (meestal sta ik dan ook niet rechtop, want het lukt me niet echt om recht te blijven staan tijdens het stofzuigen) dan kan ik gewoon niet meer in een keer rechtop komen, mijn rug wil dan niet doet dan echt pijn. Ik moet dan heel zachtjes en langzaam weer rechop gaan staan.
De pijn zit het meeste in de onderrug, ik wil graag eerst wat meer erover te weten komen voor ik naar de dokter ga (iets wat ik graag uitstel).

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik heb er ook last van als ik op mijn hurken of knien zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 20 en heb hetzelfde.

Het beste antwoord

"Het is moeilijk advies op maat te geven over rugklachten. In het algemeen zijn rugklachten lastig en hebben ze invloed op het dagelijks leven. Helaas bestaat er nog geen wondermiddel tegen rugklachten, maar het is misschien een geruststellende gedachte dat de meeste rugklachten vanzelf overgaan. Ook geruststellend is dat er meestal geen sprake is van blijvende schade of ziekte."

"Een van de meest voorkomende vormen van rugpijn is lage rugpijn, ook vaak spit of lumbago genoemd. Heb je lage rugpijn, dan voel je die pijn ook echt onderin de rug. Uitstralende pijn naar je bil of been is niet ongewoon. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan flink zeer doen. Het is bij de meeste mensen erg lastig aan te geven waar de rugpijn vandaan komt. Zeker is dat rugpijn vaak te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten in de rug."

"Het klinkt misschien onlogisch, maar het is belangrijk: probeer te blijven bewegen. Dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat de spieren van de rug weer in vorm komen. Onderzoek toont aan dat niet bewegen je rug meer kwaad dan goed doet. Blijven bewegen, zonder te forceren, dan gaan veel klachten vanzelf over. Heb je erg veel, of langdurig last van je rug? Win dan advies in van een fysiotherapeut. Dat is ook verstandig als je met rugklachten wilt gaan sporten. Een fysiotherapeut kan je rug bekijken en je adviseren over sporten en bewegen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

waarschijnlijk zit er dan een zenuw even klem omdat je in die houding hebt gestaan
door langzaam overeind te komen krijgt de zenuw weer plaats waardoor de pijn minder wordt

ga gewoon naar je huisarts en vraag of hij er iets aan kan doen
misschien het begin van een hernia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een hernia wel overdreven is hoor. Je oefent wel druk uit met het stofzuigen en daarbij sta je ook nog eens voorover gebogen.
Lijkt mij logisch dat je dan voorzichtig overeind moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg toch ook MISSCHIEN het begin van een hernia ik heb niet gezegd dat het dat is
Bukken of voorover staan zijn een enorme belasting voor de onderrug. De spieren daarin moeten het volledige gewicht van het bovenlichaam opvangen. Het zou eerder een wonder zijn als je geen last van je rug kreeg als je die houdingen een poosje volhoudt. Verkrampte spieren die belast zijn zorgen ervoor dat de boel op slot gaat zitten. Ze willen niet meer vanzelf ontspannen.

Probeer huishoudelijk werk meer op je hurken of knieën te doen in plaats van gebukt en koop een langere stofzuigersteel of -buis, zodat je rechtop kunt blijven staan. En verder kun je je rugspieren versterken door om de andere dag buikspieroefeningen te doen.

Blijf je ondanks die maatregelen klachten houden dan is een gang naar de huisarts of fysiotherapeut verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord hoor, maar ik heb hetzelfde als ik op mijn hurken zit en knien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dat geeft een grotere belasting van de lage rugspieren dan zitten of staan maar wel minder dan bukken of voorover buigen. Als je al rugklachten c.q. een zwakke rug hebt dan kun je er niet veel aan hebben. Ik denk dat je iets aan oefentherapie kunt hebben, Mensendieck of Caesar bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rugspieren versterken met buikspieroefeningen? Heel bijzonder. Dus dan kan ik mijn buik strakker maken met rugspieroefeningen. Ik zeg: doen!
Lage rugpijn komt veel voor.
Het kan zijn dat door een andere houding de spieren die je niet veel gebruikt tijdelijk wat onder druk komen te staan en even wat overbelast zijn.
Ikzelf ga altijd stofzuigen in etappes, een kamer zuigen dan afstoffen en dan pas weer stofzuigen.
Zo wissel ik wat af en is het probleem niet zo erg meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet eens nagaan of het een 'doffe ' pijn is of een 'scherpe '. Of er uitstraling in één van Uw benen , bovenbenen ,voeten (meestal 1 kant)
Is de meeste pijn gelokaliseerd in Uw onderrug? Of meer zijwaarts juist boven Uw bekken?
Heeft u het ook bij het opstaan? Heeft U het al lang?
Bent U boven de 45.
Is het zijwaarts , zou het gewrichtspijn kunnen zijn.
Met uitstraling ischias. Zonder uitstraling : lumbago.
Zelfs een beginnende 'hernia' zou kunnen.
Dit zijn heel vervelende kwalen : alleen met zware pijnstillers te verhelpen of op lange termijn met een kinesitherapie.
De helft van mensen boven de 50 heeft er wel eens last van.
Preventief zou ik zeggen : ga Uw matras -slaaphouding eens na. Zak door je benen met hurken .
Een hulpmiddeltje dat ik ken van een bevriende Marrokkaanse familie. Ga plat op de grond liggen en laat Uw kinderen met blote voeten over U lopen. De kans is groot dat je ineens een 'krak' hoort en voelt ...en dat het bij het opstaan 10 keer beter lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spieren zien er een beetje uit als het gaskabeltje van een brommer, dus een buitenkabeltje en een binnenkabeltje, dit alles moet soepel lopen, anders gaat het gas geven alsmaar stroever en stroever en op den duur helemaal niet meer.
De rugspieren van een mens zijn relatief klein en zwak, echter we willen er alles mee doen, dus tillen we vaak verkeerd, gaan niet door onze knieën en houden hier geen rekening mee.
De rugspieren raken hierdoor geirriteerd en gaan stroever heen en weer, net als het gaskabeltje, en gaan dus pijn doen, strek je je rug na het bukken, dan hebben deze spieren even tijd nodig om zich te ontspannen.
Het is een waarschuwing van je lichaam dat je er niet goed mee omgaat.

En andere mogelijkheid is, dat je kou op je spieren hebt gehad, bij transpiereren en te weinig ondergoed, kunnen de spieren opeens snel afkoelen, vooral zomers bij warm weer, komt dit gek genoeg vaak voor, we gaan met ons warme, bezwete lichaam lekker even in de wind staan, hebben vaak geen onderhemd aan en dan gaat het vaak mis.

Nog een mogelijkheid, je hebt een keer met iets erg zwaar tillen ( op de verkeerde manier) een rugspieraanhechting gescheurd, dan heb je de meeste pijn niet bij het bukken maar juist bij het overeind komen.
Dus altijd bij het tillen in het vervolg eerst even door de knieén gaan en dan met je beenspieren tillen door je benen te strekken.
Dat ziet er niet uit, maar is wel het beste!

Voor nog andere mogelijkheden natuurlijk even naar de dokter, die weet dat veel beter dan wij.