Alleen bloed poepen ?

Mijn vriend heeft sinds gisteravond ineens steken in zn buik gekregen en moest heel snel naar de wc.
Vervolgens zat hij om de 5 min. op de wc.
Hij had op een gegeven moment geen ontlasting meer maar alleen hele kleine beetjes bloed.
S'nachts na een paar uurtjes slapen begon dit weer,eerst steken en daarna om de haverklap naar de wc en alleen maar hele kleine beetjes bloed kwamen eruit.
Ik ben nog niet zo heel lang samen met hem dus ik durf niet te grof te zijn dat ie een dokter moet bellen.
Wat moet ik nu en wat kan hij hebben ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (7)

direct de huisartsenpost bellen. NU! t kan van alles zijn, van onschuldig tot zeer ernstig. Je moet daarom nu kordaat zijn en bellen. Ze zullen vragen of het helderrood bloed is, of oud, bruinig. Waarschijnlijk moet je langs komen. Ook hierin laten blijken dat er geen twijfel is, maar gaan. Als je geen eigen vervoer hebt, of buren/vrienden/familie die kan rijden, neem je een taxi, ongeacht de kosten.
Niet twijfelen, doen. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las dat je naar de huisartsenpost bent geweest. Goed zo! Persoonlijk vind ik de reactie van de huisarts wat kort door de bocht. Ik vraag me namelijk af wat die hevige buikpijn veroorzaakt, ik denk niet het gesprongen adertje?

Ik weet niet of de arts iets heeft gezegd over wat te doen als de klachten aanhouden?
Ik zeg: houden de klachten morgen aan - naar de eigen huisarts. Wordt de buikpijn vandaag erger, direct naar de huisartsenpost.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou ook kunnen dat hij aambeien heeft en deze door het aantal keren naar de w.c. gaan open zijn gesprongen en dit kan ook nogal wat bloed geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar keer zou wel kunnen door aambeien,maar als hij er nu nog steeds last van heeft dan zou hij toch weer even moeten bellen naar de HP.
Bloed bij de ontlasting is nooit goed! En als het gepaard gaat met steken of pijn moet je helemaal niet twijfelen! Ik ben het eens met een eerder antwoord: aanhouden is direct contact opnemen met de eigen huisarts. Je darmen nemen doormiddel vabje bloedvaten voedingstoffen op (makkelijk gezegd), meestal als er bloed bij de ontlasting zit is dit zwart omdat het al wat ouder bloed is. Rood bloed duidt erop dat het acuut was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleur duidt meer de plaats aan van de bloeding. Hoe donkerder, des te hoger in het maagdarmkanaal. Aan een maagbloeding kun je doodgaan, terwijl de ontlasting zwart is (melaena).
ik zou me juist niet meteen zorgen maken over het bloed, maar in combinatie met de buikpijn wordt het een ernstiger verhaal als je het mij vraagt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maria16 geeft het al aan.

Het bloed in de toiletpot, was dat licht of donkerrood?
Als het lichtrood was, dan kan het, door het vele zitten poepen en persen een aambeitje zijn geweest die gesprongen is. Je schrikt je de pleuris als je dat in de pot ziet maar is niet ernstig.

Is het donkerrood bloed, dan wil dat zeggen dat het verder weg komt, dieper in de darmen of vanuit de maag, dat zijn inderdaad alarmbellen om naar de dokter te gaan. Maar dat heb je inmiddels al gedaan begrijp ik.

Even aankijken nog, blijft het bloeden, ook al is het lichtrood, terug naar je (eigen) arts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling:

Ik bedoel dus, hij heeft krampen en pijn, en moet vaak poepen. Dus de mogelijkheid dat het vake poepen het gesprongen adertje/aambei heeft veroorzaakt en niet de krampen. Maar nogmaals, kijk naar de kleur. Lichtrood komt doorgaans van een verwoning aan de anus/endeldarm. Als het echt uit de maag of darmen komt is het donkerrood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard ben ik geen dokter, maar dan lijkt het op een aambeitje die gesprongen is. Wat ik al aangaf, het is mogelijk een kettingreactie geweest, last van de maag/darmen --> veel poepen en persen waarschijnlijk ---> door dat poepen en persen knapt er een aambeitje of adertje --> dat geeft het bloed. Eén ding weet ik echt zeker, als het dieper uit de darmen komt of de maag, dan is het echt donkerrood, soms bijna tegen het zwarte aan. Maar zoals Keesvi hieronder al schrijft: Als het over een dag of 2 echt niet over is, en ook al is het lichtrood --> Naar de huisarts gaan!
Het is beslist iets voor de huisarts. Goed dat je vriend daar al geweest is. Bij niets ernstigs zou je kunnen denken aan obstipatie waardoor zowel buikpijn als aambeien kunnen ontstaan. Een kapotte aambei kan flink en langdurig bloeden. Is die bloeding met een dag of twee niet over dan zou ik zeker naar mijn eigen huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noemde maar een voor de hand liggend iets. Een beetje dokter sluit altijd eerst een aantal ernstige aandoeningen uit maar het is uiteindelijk zaak om de oorzaak op te sporen. Daarom ook het advies om met de eigen huisarts verder te praten. Als het goed is zal die spoedarts hem dat ook aangeraden hebben.