Heb ik een pinda-allergie als ik de volgende ochtend wakker wordt met keelpijn?

Dus ik eet nauwelijks pinda’s of iets mer dat erin. Als ik het doe is het een enorm kleine hoeveelheid. Laatst had ik ineens zin in m&m’s en heb ik bijna een hele zak leeggegeten in de avond. De volgende ochtend werd ik wakker met een pijnlijke druk op mijn keel/strottenhoofd. De pijn schoot door tot mijn mond en in mijn borst. Ik kon voor een lange tijd niet bewegen door de pijn. Het is langzaam weggegaan na twee dagen. Kan dit een lichte vorm zijn van een allergie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.2K
redhouse
5 jaar geleden
Wat dacht je van een huisarts?
Amadea
5 jaar geleden
Heb je dit nu eenmalig ondervonden, of heb je al vaker gemerkt dat je keelpijn hebt als je de vorige avond pinda's at?

Antwoorden (1)

Verschijnselen lijken daar niet op te wijzen maar voor een diagnose is de huisarts de aangewezen persoon.
Symptomen van een pinda-allergie

Bij een pinda-allergie krijg je vaak last van verschillende symptomen die vallen onder een anafylactische reactie. Een anafylactische reactie is een ernstige allergische reactie. Als je zo’n ernstige allergische reactie hebt, daalt je bloeddruk als gevolg van een vaatverwijding door het vrijkomen van histamine uit de weefsels. Histamine is een stofje dat vrijkomt, wanneer je ergens allergisch voor bent. Bij een pinda-allergie (en anafylactische reactie) kun je verder last krijgen van de volgende verschijnselen:

Rood gezicht.
Jeuk rond of in de mond, aan de handpalmen of voetzolen.
Tranende ogen.
Niezen.
Loopneus.
Zwelling van je tong, lippen en/of oogleden. Hierdoor kun je moeilijkheden met slikken, praten en uiteindelijk ademhalen krijgen.
Misselijkheid en/of braken.
Buikpijn en/of diarree.
Kortademigheid.
Duizeligheid.
Flauwvallen.

Een pinda-allergie kan zich ook uiten in eczeem."
Toegevoegd op 22 juni 2018 20:52: bron