Wat veroorzaakt de afbraak van vitamine B12?

Mijn lichaam haalt te weinig B12 uit het voedsel en krijg daardoor injecties toegediend. Dit wordt om de 1 á 2 maanden gedaan. Dit toont aan dat B12 af wordt gebroken en weer aangevuld dient te worden. Soms treedt er de laatste weken ernstige moeheid op, de ene keer eerder dan een andere keer. Waar komt dit door? Waardoor wordt B12 afgebroken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Er bestaan vele oorzaken voor een tekort aan vitamine B12. Deze zijn onder te verdelen in 4 categorieën: verminderde inname (geen/te weinig dierlijke producten in de voeding), een gestoorde opname, aangeboren stoornissen in de B12-stofwisseling, en overige oorzaken. Ook is het mogelijk dat er bij één persoon meerdere oorzaken naast elkaar aanwezig zijn.

Sommige oorzaken zijn vrij eenvoudig te achterhalen, in andere gevallen kan dat erg moeilijk zijn. Een aantal oorzaken kunnen worden opgelost, waardoor de opname van vitamine B12 zich kan herstellen. Dit kan o.a. het geval zijn bij coeliakie, de maagbacterie helicobacter en parasieten in de darmen. De meeste oorzaken zijn echter niet weg te nemen, waardoor blijvende behandeling noodzakelijk is.

Toegevoegd na 23 minuten:
De B12 die je via injecties krijgt wordt trouwens niet afgebroken maar gebruikt door je lichaam.Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. De voorraad moet inderdaad weer opnieuw aangevuld worden.Je hebt die injecties nodig omdat je lichaam dat blijkbaar niet uit voedsel kan halen.

In de meeste gevallen van een vitamine B12-tekort gaat het om een blijvende opnamestoornis. Vaak wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden, maar dat wil niet zeggen dat er dan geen opnamestoornis is.