Als je het erg warm hebt zetten je bloedvaten uit en krijg je rode wangen. Bloedvaten zetten niet uit als je koud hebt. Toch rode wangen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

Wanneer je erg warm bent zal je lichaam die warmte kwijt willen. Dat gebeurt onder andere door het verwijden van de bloedvaten. De huid is dan dus ook beter doorbloed en kan zo meer warmte aan de buitenlucht afgeven.
Wanneer je heel koud bent zal je lichaam de warmte juist willen bewaren. Daartoe worden de bloedvaten dan juist vernauwd. Dit geldt echter alleen voor de perifere bloedvaten van bijv. armen, benen en huid. Zo zorgt het lichaam ervoor dat de warmte die er nog is naar plaatsen gaat waar dat nodig is. Hart en hersenen, maar ook de overige organen, kunnen bij minder goede doorbloeding al snel niet meer goed functioneren. Daar moet de bloedstroom dus het langst gegarandeerd blijven. Huid en ledematen kunnen wel een tijdje met minder doorbloeding toe.
De huid van je wangen is erg goed doorbloed, heel veel haarvaatjes. Die vernauwen ook, dus word je bleek. Maar het kan zijn dat de huid gestimuleerd wordt door aanraking. Als je bijv, gaat wrijven komt de doorbloeding weer goed op gang. Of je krijgt, bij flinke inspanning in de kou, een verhit gezicht, dus verwijde bloedvaatjes, dus rode wangen... Verder is vooral de doorbloeding van de organen gewaarborgd, en je wangen zitten natuurlijk heel dicht bij je hersenen, die kleine vaatjes in de dunne gezichtshuid zijn dus heel snel weer goed gevuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hart gaat harder pompen om het warm te krijgen. Dus komt er meer bloed in je wangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het warm hebt, dan wordt de bloedcirculatie sneller om je huid te koelen, en als je het koud hebt, dan gaat er meer bloed naar de huid om te verwarmen.