wat is en wat doet een manueel therapeut?

ik moet naar de manueel therapeut, maar ik weet niet wat het is, wat het doet en of ik er bang voor moet zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passief mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De manuele therapie richt zich op klachten die ontstaan in ons bewegingsapparaat {gewrichten, spieren pezen en banden}. De manueel therapeut probeert stoornissen op te heffen in het bewegingsapparaat door een analyse te maken van het mechaniek.

Geblokkeerde stijve gewrichten worden middels mobilisatie {langzaam bewegen van of langere rek op gewrichten} of manipulatie {snellere kortere beweging} weer in beweging gebracht. Tijdens een manipulatie kunnen een of meerdere kliks gehoord worden (kraken).
Ook bij gezonde niet geblokkeerde gewrichten worden deze kliks gehoord.

De manipulatie is dus niet altijd klachtenverminderend en deblokkerend bij het horen van een klik!
Een geslaagde manipulatie gaat ook niet per definitie gepaard met een klik geluid!
Het met regelmaat manipuleren van dezelfde gewrichten teneinde pijn op te heffen mag niet het enige middel zijn stoornissen te behandelen.

Verder zal de manueel therapeut aandacht schenken aan het waarom van de blokkades.
Een foutieve houding en/of plotselinge overbelasting kunnen de oorzaak zijn van het ontstaan van bewegingsbeperkingen (blokkades).