Mijn ribbenkast doet altijd pijn als ik veel moet hoesten. Hoe kan dit eigenlijk?

Ik bedoel, je lichaam moet er toch tegen kunnen. Je schudt een beetje, meer is het eigenlijk niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
He, deze vraag heb ik net al beantwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ribbenkast doet ook pijn, als ik flink moet hoesten. Ik veronderstel dat dat normaal is en dat iedereen dat heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Loopvogeltje, de vraag werd verwijderd door het GV-team. Ik had hem niet volgens de normen van GV gesteld. Daarom heb de vraag in een iets andere vorm opnieuw gesteld.

Het beste antwoord

Veel en krachtig hoesten (zoals wanneer je last het van een flinke kriebelhoest bij een verkoudheid) is toch wel iets anders dan 'een beetje schudden'. Er komt elke keer een hoop kracht op je ribben te staan, en je tussenribspieren zijn dat soort krachtige, explosieve bewegingen helemaal niet gewend. Vergelijk het met het optillen van een zwaar boek: de spieren in je arm zijn daarvoor gemaakt, dat is geen enkel probleem. Zelfs dat boek een tijdje in je hand houden zorgt bij de meeste mensen niet voor echte problemen. Zou je echter dat boek met heel veel kracht zo ver weg mogelijk willen gooien, dan zet je in één keer explosief kracht. Dat is een veel grotere belasting op je arm, de spieren in je arm en alle andere structuren. Ga je dat dan meerdere keren achter elkaar doen en dat twee uur lang, dan zul je in het minst erge geval de volgende dag flinke spierpijn hebben, maar je kunt er ook vrij gemakkelijk letsel door oplopen: je schouder luxeren (=uit de kom schieten), banden of spieren verrekken of zelfs scheuren, etcetera.

Bij hoesten is er dan niet alleen sprake van explosief krachtzetten van en op spieren die dat helemaal niet gewend zijn, het is maar al te vaak ook iets wat heel lang doorgaat. Bij een belasting die je niet gewend bent, stop je normaal gesproken zodra je merkt dat je er last van krijgt, of soms al daarvoor omdat je bij jezelf denkt "hier ga ik morgen spierpijn van krijgen". Maar hoesten is soms moeilijk tot niet te onderdrukken, dus die belasting op je tussenribspieren gaat almaar door. Vaak ook nog 's nachts, zodat je lichaam geen tijd krijgt zich te herstellen.

Alles bij elkaar is het helemaal niet zo gek dat je flinke pijn aan je ribbenkast kunt hebben als je een tijdje flink aan het hoesten bent. Ik heb zelf een bindweefselafwijking waarbij onder meer m'n gewrichten gemakkelijk uit de kom schieten, en bij mij schuiven regelmatig ribben maar soms ook een schouder van zijn plaats bij het hoesten: het plots en krachtig aanspannen van je spieren kan is gewoon geen normale belasting van je lichaam. Toegegeven: de meeste mensen kunnen er natuurlijk best tegen. Maar net zoals elke flinke belasting die je niet gewend bent voor spierpijn of andere klachten kan zorgen ook zonder dat er echt sprake is van ernstig letsel, kan flink hoesten soms wel degelijk klachten geven. Ook als je verder gezond en misschien zelfs wel sterk en goed getraind bent.