Wat is de oorzaak van een landkaartentong?

het zijn plekken op je tong waarbij het lijkt dat de bovenlaag weg is en rondom rood vaak ronde, ovale plekken als ware landjes van daar de naam.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De oorzaak van een landkaarttong, een lingua geographica, is niet bekend. Wel is inmiddels duidelijk dat mensen bij sommige huidproblemen, zoals bijvoorbeeld psoriasis, vaker een landkaarttong hebben dan andere mensen. Wat de precieze samenhang is is nog onduidelijk.

Sommige mensen met een landkaarttong hebben baat bij vitaminepillen, zelfs al is er nooit een relatie aangetoond met tekorten van vitamines. Verder is een goede hygiëne belangrijk. Dus minimaal tweemaal daags de tanden poetsen en daarbij ook de tong meepoetsen, eventueel mondwater gebruiken (maximaal om de dag!).
Hiermee gaat de landkaarttong niet weg, maar hij kan minder opvallend worden.

Belangrijkste is misschien wel dat een landkaarttong een volledig onschuldig fenomeen is; meestal geeft het (buiten cosmetische) geen klachten en het geeft ook geen problemen in de toekomst.