Is dit toeval of niet? (lichamelijke klacht: lees uitleg)

Gaat een verkoudheid soms samen met maagzuur?
Het begon 4 of 5 weken geleden, toen had ik een branderig gevoel in m'n slokdarm. Ik dacht aan het gevoel van hele bittere koffie. (sorry misschien klinkt het vreemd)
De volgende dag had ik de typische keelpijn voor een verkoudheid en werd ik verkouden. Dat heeft een paar dagen aangehouden en soms had ik weer last van een branderige slokdarm en ook in de maag.
Daarna ging dat over. Nu 4 weken later begon ik weer last van maagzuur te hebben, dit keer echt duidelijk een branderige maag en onderkant van slokdarm etc. Het ging over als ik een pepermuntje nam.
Dat had ik zo een twee dagen, af en toe. En prompt werd ik weer verkouden. Nu ben ik al een paar dagen verkouden en heb ik minder last van m'n maag.
Hangt dit samen? Ik heb eigenlijk nog nooit eerder maagzuur gehad en ik ben geloof ik ook nog nooit in 6 weken 2x verkouden geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Als je ziek bent (ook al merk je dat nog niet direct), is de lichaam druk in de weer om de ziekteverwekker de nek om te draaien, door o.a. temperatuurverhoging (koorts) en betere doorbloeding van het gebied waar de ziekteverwekker zit om die weg te werken. Andere gebieden worden minder doorbloed. 1 van de eerst organen die dan minder doorbloed wordt, is de maag. Dat verklaart ook dat misselijkheid bij veel ziekten optreedt. Ook reflux (terugstroom van maagzuur) kan hierbij voorkomen.
Als je tijdens een verkoudheid veel hoest, reageert de slokdarm daar ook op, waarbij bij de overgang naar de maag maagzuur in de slokdarm kan komen. Dit branderige gevoel kan inderdaad verminderen als je pepermunt eet. Dit bindt namelijk maagzuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij moet dit puur toeval zijn...
fremar
12 jaar geleden
Het kan zijn dat het maagzuur je keel irriteert en dat je daardoor het gevoel krijgt van verkouden te zijn.
Maar eigenlijk zijn deze klachten (maagzuur dat je nooit hebt gehad, 2 x verkouden op korte tijd) een goede reden om even het advies van je huisarts te vragen.