Waarom krijg ik zo snel rode plekken?

Ik krijg heel snel rode plekken op mijn lichaam.

Bijvoorbeeld als ik me even op m'n buik ga krabben, wordt het al heel snel rood, terwijl ik echt niet gewelddadig bezig ben op mijn buik.

Ook als ik me ergens tegen stoot wordt het heel snel rood. En niet alleen als het warm is, of als ik me heb ingespannen.

Ik heb er zelf geen last van, jeukt ook niet of iets. Maar ik vroeg me af of iemand weet wat het kan zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Je hebt gewoon een heel gevoelige huid. Dat heb ik ook, daar is niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heeft meestal te maken met de gevoeligheid van kleine bloedvaatjes die zich aan het uiteinde van de huid bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dermografisme bedoelt. Zie informatie in de onderstaande link.

Het heeft te maken met mestcellen die door druk histamine uitscheiden. Histamine is een stofje dat ook bij allergieën vrijkomt en voor roodheid/jeuk zorgt.

Mijn ervaring is dat als de druk minder groot is, je vaak de roodheid (zonder de jeuk) ziet. Is de druk groter, ook de 'blaren'.

Je ziet dit dermografisme vaak bij allergische personen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het verschijnsel schijnt bij 3-5% van de bevolking in meerdere of mindere mate voor te komen.

Zie informatie van vereniging voor huidartsen (tweede link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het zijn eigenlijk hele onschuldige plekjes.. Niets zo 'extreem' als op die site zegmaar :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij zijn ze ook niet zo extreem meer gelukkig.
Na volleyballen had ik vroeger opgezette onderarmen. Toen geen idee waarom. Nu weet ik dus wel waarom. Die blaren, vochtophopingen heb ik zelden meer. Maar de reactie op druk (roodheid) blijft bestaan. Ik zou zeggen doe de test met achterkant balpen eens (binnenzijde onderarm).
En als iemand zich als vrijwilliger aanbiedt: vergelijk het met een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dermografisme is onschuldig. Het komt wel vaker voor bij allergieën en ook bij warmte urticaria en cholinerge urticaria. Die laatste ontstaan bijv bij intensief sporten.
Je kunt er allergie-tabletjes (anti-histaminica) voor gebruiken, zoals zyrtec, aerius, xyzal etc