Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan dit zijn? Soort slaapverlamming maar dan anders?

Vanmorgen ging de telefoon. Ik lag nog te slapen maar werd er wakker van en schrok. Omdat ik zo vast lag te slapen had ik het idee dat het niet goed ging met mijn opa omdat voor mijn gevoel 'midden in de nacht' de telefoon ging. Ik wilde opstaan, maar kon mijn spieren niet bewegen. Ook mijn ogen kreeg ik onmogelijk open. Ik voelde een soort druk op mijn borst/hart (wat ook zou kunnen komen doordat ik er ontzettend van schrok)
Ik heb op internet wat opgezocht en daar kom ik uit op slaapverlamming. Daar staat echter bij dat je nog wel controle hebt over de ogen. Dit had ik niet.

Het heeft alles bij elkaar denk ik maar een aantal seconde geduurt, maar het leek véél langer.
Ik heb dit nog nooit mee gemaakt en heb dus ook geen idee wat dit kan zijn. Ik ben er best wel van geschrokken. Iemand die dit herkent (en dan met name de ogen ook niet kunnen openen) en weet wat het is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor mij klinkt het echt als een klassieke slaapverlamming. Heel normaal verschijnsel als je wakker schrikt, omdat je dan niet op een natuurlijke manier wakker wordt, en soms dus gewekt wordt uit je droomslaap. Het kan dan even duren voordat je wer controle hebt over je spieren. Dat gaat vaak samen met een gevoel van angst, en een drukkend gevoel op de borst is klassiek bij slaapverlamming. Ik weet niet waar je gevonden hebt dat je bij slaapverlamming nog wel controle hebt over je ogen, maar volgens mij verschilt dat heel erg per geval. In je slaap kun je nog wel je ogen heen en weer bewegen, maar dat betekent niet dat je ze bewust kunt openen. Ook is het vaak genoeg zo dat je bepaalde spieren wel aan kúnt sturen, maar dat je in de verwarring gewoon even niet de juiste spieren kunt 'vinden'. Voor de meeste mensen is een episode van slaapverlamming beangstigend als ze het voor het eerst meemaken, zeker als ze niet weten wat het is. Het is echter een volkomen normaal verschijnsel, en je hoeft je er geen zorgen om te maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100