Hoe stop/vermijd je een rommelende maag?

Ik heb hier heel erge last van, meer dan anderen. Mijn maag maakt ook een heel raar, vies klinkend geluid. En hij rommelt ook heel erg hard, zodat je het soms zelfs boven het gepraat uit kunt horen. Vooral tijdens de examens heb ik hier last van. In een muisstil lokaal hoor je eerst niets, en dan opeens een vies, pruttelend geluidje. Ik schaam me er echt voor en ik kan er niet mee leren leven. Mijn concentratie voor de toets is ook helemaal weg doordat ik me concentreer op mijn maag. Ik ben al naar de dokter geweest, die zei dat ik gewoon wat meer moest drinken, maar dat heeft geen nut. Niemand begrijpt mijn probleem. Geen meerkrachten, geen dokters, zelfs mijn ouders niet! Maar is er een oplossing, zal ik mij ooit nog op mijn gemak voelen tijdens de examens? Want ik wil geen slechte punten hebben omwille van mijn maag, dat zou echt zonde zijn...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.9K
Amadea
10 jaar geleden
- http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/rommelende-darmen.392156
- http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/buik-rommelt.127994
- http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/hou-knorrende-geluid-maag.128454
- http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/veroorzaakt-knorrende-geluid-maag.27786
- http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/knorrende-maag-vermijden-eten.201769
- http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/rommelde-buik-bijvoorbeeld-lessen-school.173138
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier volgens mij het beste "beste antwoord"
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/buik-rommelt.127994

Antwoorden (2)

Tja, dat klinkt als een probleem dat vergelijkbaar is met blozen. Hoe meer je je erover opwindt, hoe erger het wordt.
Allereerst kun je het rommelen van je maag verminderen door te zorgen dat er wat in zit. Je kunt het beste, verdeeld over de dag, een stuk of vijf stevige volkorenboterhammen eten. Voldoende vezels en voldoende drinken moeten je al een eind op weg helpen.
Maar dan nog rommelt de ene maag nu eenmaal sneller en harder dan de andere (ik heb een collega die zich helemaal de blaren rommelt).
En de spijsvertering is bovendien nogal gevoelig voor zenuwen e.d. De kans is dus groot dat je maag juist heel hard gaat rommelen als je wilt dat ie dat níét doet!
En dan komt dus de raad die veel moeilijker op te volgen is dan vijf of zes volkorenboterhammen eten: probeer je er zo weinig mogelijk van aan te trekken. Hoe meer je je erop concentreert, hoe erger het wordt. Een rommelende maag is echt niet iets om een examen over te verpesten. Jij bent heus sterker dan het gerommel in je maag! Je denkt toch niet dat de mensen om je heen niks anders te doen hebben dan op jouw gerommel te letten? En als je er zo tegenaan leert kijken, durf ik te wedden dat het gerommel over een poosje minder en minder wordt.

Ik zie op internet ook allemaal bizarre raadgevingen, als een lepel kokosolie nemen en zelfs kauwgom doorslikken, maar dat soort raadgevingen zou ik links laten liggen. Wat je wel kunt doen, is zo veel mogelijk gasvormende en gashoudende producten vermijden. Dus neem liever geen kool, spruitjes, uien, prei en koolzuurhoudende drankjes (dus geen prik, bier en bubbeltjeswijn). Zwarte thee is niet best voor je maag. Neem liever groene of witte thee of kruidenthee.

Het motto is: je maag niet irriteren en een beetje gevuld houden, en vooral niet te veel op het gerommel letten. Het gaat je zeker lukken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste eetlust wordt opgewekt door de maag. Hierbij is ook vaak sprake van het knorrende gevoel in de maag. Hoewel het knorrende geluid niet perse hoeft te betekent dat je honger hebt, betekent een knorrende maag wel een lege maag.

bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/82335-eetlust-opwekken-en-verminderen.html

Het is dus belangrijk dat de maag telkens gevuld is en werk te doen heeft. Daarnaast kan spanning ook op de maag inwerken, vaker nog op de darmen.