Hoe kan het komen dat mijn handen soms heel erg trillen?

Mijn handen trillen altijd wel een heel klein beetje, maar niet zo dat andere mensen het merken. Pas was ik met de familie uit eten. Mijn linker hand, waar ik mijn vork in had ging ineens heel erg trillen. Het leek net alsof ik het express deed. Het hield maar niet op. Vandaag, een kleine twee weken later, was ik met een vriendin ergens een hapje eten en gebeurde het weer. Het was weer voornamelijk mijn linkerhand waar de vork in zat, maar ook mijn rechter hand ging heel erg meedoen. Het was zelfs zo erg dat als ik een hapje wilde nemen, mijn eten soms al van mijn vork afviel voor het mijn mond had bereikt. Ik vond het een beetje eng. Hoe kan dit komen en wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
49.9K

Antwoorden (5)

ik zou ermee naar de dokter gaan, want het klinkt niet heel erg 'normaal'. vooral als het aan blijft houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen hebben trillende handen. Het is dus iets heel normaals. Ze kunnen natuurlijk veroorzaakt worden door een ziekte, verslaving of medicatie, maar het is meestal iets wat genetisch bepaald is.
Sommige mensen zijn van nature wat nerveuzer aangelegd, zij zullen hier dus eerder last van hebben wanneer zij onder druk staan of een spannend moment meemaken.
Dit is normaal, hier is niets aan te doen. Sommige mensen schamen zich ervoor en zodra je er zelf op gaat letten, wordt het vanzelf steeds erger. Negeren is het beste, maar dit is niet altijd gemakkelijk.

Het wordt pas een probleem als mensen erbij stil gaan staan en zichzelf de hele dag in de gaten houden. Wanneer ze eten, een kop koffie aanpakken, afrekenen in de supermarkt. Op het moment dat je de hele dag op je handen gaat letten, word je steeds nerveuzer van jezelf en hierdoor ga je juist trillen. Op het moment dat ze trillen denk je dan dat de hele wereld dit ziet, maar echt niet, want let jij wel eens op iemands handen of ze trillen? Nou,ik niet en velen met mij ook niet. Het is dus heel belangrijk er niet mee bezig te zijn.

Als je er eenmaal op gaat letten , loop je kans dat het je leven gaat beheersen. Dan maak je je al druk voordat ze gaan trillen en dat doen ze dan zeker! Zaak is dus dat je die kop koffie gewoon aanpakt. Trillen je handen? Nou en, dat heeft iedereen wel eens. Ook jouw handen zullen wel eens niet trillen, maar daar let je niet op. Het is belangrijk dat je die cirkel gaat doorbrekenen juist op die momenten let. Denk dus aan die keer dat je hand niet trilde toen je de koffie aanpakte, het mag je leven niet gaan beheersen.

Haal dus een paar keer diep adem en denk aan iets ontspannends en niet aan je handen.
Bal je handen tot vuisten en geef kracht. Hierdoor gooi je de nerveuze lading eruit.
Denk je dat je niets meer kunt vasthouden, oefen dan thuis. Let maar eens op dat je het dan wel kunt als je er niet bij stil staat. Als je dan met publiek erbij weer last krijgt, denk dan aan de momenten thuis dat het wel lukte.
Houd jezelf steeds voor dat je het best kunt.
Vraag eens aan anderen die je vertrouwt of het hen wel eens opvalt, ze zeggen vast van niet en als het echt heel erg is en niet beter wordt, laat dan de huisarts eens onderzoeken of er meer aan de hand is.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hier al jaren last van. Herkenbare uitleg.
amc
13 jaar geleden
Je zal vast één van de velen zijn. Ik heb het zlef niet, maar mijn man wel, vooral als hij nerveus voor iets is of gespannen. Het valt me nu op dat ik het dan zie, omdat hij mij erop wijst, anders let ik er niet op. Zal toch eens kijken of hij het altijd doet en het bij hem hoort. Gek hè, dat het je niet opvalt?:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, heeft je man wat aan je tips? Ik kom er zelf helaas niet zomaar vanaf. Is begonnen toen ik in de horeca werkte (dienbladen dragen ed.) en ik heb er nu voornamelijk last van met glazen aanpakken en eten (eten van vork afvallen enzo.) Ik ben er aan gewend nu en neem voortaan een glaasje wijn bij het uit-eten gaan, dat helpt.
Maar wellicht een beetje een onorthodoxe oplossing voor de vraagsteller;)
Rutge
13 jaar geleden
Dit hoeft niet normaal te zijn want er zijn ook veel mensen met kanker en dat is ook niet normaal.
amc
13 jaar geleden
Mijn man heeft nooit om tips gevraagd want hij let er zelf niet op, heeft er dus ook geen last van. Zelf heb ik er wel baat bij als ik inspannend werk met mijn handen heb verricht. Dan komt het trillen door de spierspanning die er nog in zit. En ja, een glaasje wijn ontspant ook, dus zijn het toch spanningen die in je handen zitten als ontspanning helpt toch? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@amc: als je een tekst kopieert is het wel zo netjes om de bron er bij te vermelden. Ik zal het voor jou doen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/47112-trillende-handen-en-de-psychische-gevolgen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet echt slim om te gaan zeggen dat het normaal is. Voor de veiligheid altijd even naar de dokter gaan. Daar zijn die mensen voor hè
amc
13 jaar geleden
In dit geval is het niet direct levensbedreigend of dringend.
Mensen gaan zo snel naar de huisarts. Veel dingen zijn op alternatieve manier te behandelen en ik zou eerst eens proberen of het beter wordt op een aangewezen manier.
Helpt het niet of wordt het zo erg dat het je echt behindert, dan kan je altijd nog even naar de huisarts.
Het kan zijn dat je onbewust aan het hyperventileren bent. Daar hoef je niet voor in paniek te zijn, het is simpel weg verkeerd adem halen. Heb er zelf af en toe last van en tril dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan onbewuste stress zijn.

Het kan ook te maken hebben met spierspanning.
Als je soms iets zwaars tilt of zwaar lichamelijk werk doet voor korte tijd, heb je daarna ook vaak last van trillende armen/handen.
Dan is het spierspanning die aan het ontladen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook last van. Het komt bij mij vaak voor als ik zenuwachtig ben, of als ik een tijd dezelfde beweging gemaakt heb. Bijvoorbeeld door heel lang computeren.
Waar jij last van hebt lijkt het meeste op dat laatste.