Als je heel veel en druk droomt, rust je dan wel goed uit?

Ik slaap zo'n acht uur per nacht en word hooguit een keer wakker om naar het toilet te gaan oid. Ik droom vaak druk en veel, wat ik me vaak nog (vaag) herinner. Ik ben overdag nog vaak moe, ondanks dat ik genoeg slaap. Staat dit in relatie tot het dromen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit mij er volledig bij aan ik heb er ook last van.

Het beste antwoord

Een in(druk)wekkende droom kan zeker vermoeidheid geven. Een indicatie is ook hoe de droom doorwerkt als je wakker bent. Een onaangename herinnering aan de droom kan een soort kater geven. Mogelijk is er overdag iets wat ervoor zorgt dat je 's nachts onrustige dromen hebt. Dat maakt het dubbel vermoeiend. Succes met het uitzoeken van de aard van de vermoeidheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap toekunnen en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt.

Over het algemeen kun je zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Dat komt door onze manier van leven.

Er zijn verschillende fases in de slaap, waarvan je er dus maar 4 of 5 écht diep slaapt. Je hebt dan ook je droomfases. Uit het onderzoekje wat ik gedaan heb, komt eigenlijk naar voren, dat het drukke dromen wat je doet, niet zo heel veel invloed zou moeten hebben, op je fysieke toestand de volgende dag. (Tenzij je natuurlijk de hele nacht (in)gespannen ligt, of om je heen ligt te maaien en allerlei gekke fratsen uithaald.

Je zegt 8 uur te slapen, met enige onderbreking, maar dat zou dus voldoende moeten zijn. Ik denk dat je moeheid een andere oorzaak kan hebben. Ga na wat je zoal doet op een dag en probeer te achterhalen, waar je zo moe van bent. Je zou ook een tekort aan ijzer in je bloed kunnen hebben bijvoorbeeld. Het wordt even zoeken, maar wellicht kom je er uit.

Dus je drukke dromen, staan niet direct in relatie tot je "moe zijn". Hieronder staat het allemaal duidelijk omschreven, misschien heb je er wat aan.

http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574728
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er een relatie tussen drukke dromen en spanningen overdag (en daar hoef je je niet altijd bewust van te zijn; spanningen komen voor iemand niet altijd aan de oppervlakte).
Aan een kant kunnen die drukke dromen je het gevoel geven dat je niet goed bent uitgerust, aan de andere kant kun je er zeker van zijn dat je onderbewuste druk bezig is geweest om weer wat rust en orde in de tent te brengen.
Probeer er eens achter te komen waar je je zo druk over maakt; je dromen zijn wel een symptoom maar niet de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen is een natuurlijke vorm van de dag geestelijk afsluiten. Mensen die niet dromen worden eerst depressief, en verliezen langzamerhand hun gevoel voor realiteit, concentratie etc. Dromen is zeer belangrijk, iedereen droomt, alleen kunnen we vaak dromen niet meer terughalen, m.a.w. wat je hersenen betreft is de zaak daarmee afgelopen en gaat ook niet aan het werk om dromen op te slaan in het lange termijn geheugen, dit moet je bewust zelf doen. Misschien dat je doorbroken slaap i.v.m. je toiletbezoek meer nadelige invloed op je dag heeft dan dromen. Druk dromen is één, nachtmerries daaraantegen zijn vaker oorzaak van een zombiegevoel. De meeste mensen raken rond drie uur 's middags vermoeid, dat is een natuurlijk proces, ook wordt men vroeg moe als de dagen erg kort zijn of er te weinig daglicht is geweest. Wat ook een nadelige invloed kan hebben is de leeftijd, en het voedselpatroon. Hoe meer dierlijke eiwitten je eet des te des te meer heb je het vermoeidheidsgevoel, dit weer in verband met de afbraak van dierlijke eiwitten. Ondanks dat je druk droomt verkwikt het je geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dromen worden geregistreerd binnen de zg rem slaap , de episode in je slaapcyclus waarbij je ogen snel heen en weer gaan zg (rapid eye movement). De tijdsuur van dromen is dus beperkt. meestal herinner je jezelf aan de droom waarmee je wakker werd. Dromen hoeven je emotioneel niet moe te maken; emoties worden eerder verwerkt in dromen. Neem afstand van het gevoel als je wakker wordt en schrijf ze eens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je vermoeidheid iets te maken heeft met je dromen.

De meest gangbare theorie is dat de hoge hersenactiviteit tijdens dromen een functie heeft bij het opruimen, sorteren, opslaan en wissen van herinneringen.

De droomslaap vervult daarmee een rol bij zowel onthouden als vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof wel dat het door het dromen kan komen, ik heb dat zelf ook weleens. Dat zijn echt van die emotioneel uitputtende dromen, althans bij mij is dat zo. Dan ben ik ongeneeslijk ziek of iemand zit achter me aan, dan wordt ik zwetend en doodsbang wakker.