Ik heb erg veel jeuk als ik buiten heb gespeeld, wat is dit?

Als ik buitenspeel heb ik er nooit last van, 's avonds krijg ik erge jeuk op mijn gezicht. Weet iemand of dit een zonnealergie of zo iets is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Was je dan in de zon? Dan kan het zonneallergie zijn.
Of anders ben je misschien allergisch aan een plant, boom of gras in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je er alleen last van als je de dag buiten hebt doorgebracht? Of ook als je de gehele dag binnen bent geweest? Het hoeft namelijk niet iets van buiten te zijn, het kan ook zijn dat je in de avond je gezicht wast met een zeep of een crème gebruikt die de jeuk veroorzaakt.
Het lijkt er in ieder geval op dat je op iets heel erg gevoelig of zelfs allergisch reageert.
Je vermoedt zelf de zon, onderzoek dat dan verder. Heb je er ook last van als het die dag bewolkt is geweest?
Als je ergens allergisch op reageert dan hoeft dat niet altijd direct te zijn, bij sommige mensen treed zo'n reactie pas na een paar dagen op. Het kunnen stoffen zijn in de lucht (bijvoorbeeld pollen) maar het kan ook komen van iets wat je hebt gegeten. En de door jou genoemde zonneallergie is ook een mogelijkheid.
Als je er echt last van hebt zou ik dit even bespreken met de huisarts. Die kan je doorverwijzen om je op allergieën te laten testen.