wordt bloed dikker door veel zweten ?

ik ga namelijk gemiddeld 5xpw naar de sauna en effectief 1 uur per keer in de sauna (dus 5 uur per week effectief in de sauna). ik heb er veel baat bij.
ik heb sinds 15 jaar vrij serieuze gezondheidsklachten en die nemen elk jaar toe (hier wil ik verder inhoudelijk niet over uitweiden).
wel wil ik zeggen dat ik last heb van het extreem koud hebben en een immuunsysteem wat met het jaar slechter wordt.

wat mij opvalt (en daar gaat mijn vraag eigenlijk om) is dat ik ongeveer een uur na de sauna gevoelsmatig het nog kouder heb dan normaal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het makkelijke antwoord is "ja, bloed wordt dikker door veel zweten", maar het is pas merkbaar als je extreem veel zweet, tot het punt dat je begint uit te drogen.

Om te beginnen, het water dat zweet vormt komt niet rechtstreeks uit het bloed, dus is er ook geen directe relatie tussen zweet en bloeddikte: als je 1 liter zweet, betekent dat beslist niet dat je bloed 1 liter in volume verliest. Overigens, 1 liter vocht verliezen door te zweten lijkt misschien heel veel, maar is écht niet zo erg.
In een situatie waar iemand veel zweet, heeft het lichaam voldoende mechanismen om het verlies van water te compenseren, en het beschikbare water te herverdelen. M.n. de hersenen zullen als laatste last hiervan krijgen, maar ook je bloed blijft bij een normaal verlies van vocht door zweten vrij stabiel. Het zijn vooral de water voorraden in je bindweefsel die aangesproken worden, en een aantal organen zoals b.v. maag-darmkanaal. Daarnaast schakelt je lichaam mechanismen in om andere bronnen van vochtverlies te beperken: de nieren zullen de urine steeds meer concentreren, je mond, je ogen en alle slijmvliezen worden droog, enz.
Wil je je bloed dik laten worden door vochtverlies, dan moet je écht enorm veel vocht verliezen, meerdere liters, en niets drinken. Hierdoor krijg je enorm veel dorst en voel je je ook niet lekker. Maw, je zou het zeker merken als je bloed dikker werd!

Hoe snel wordt dit verlies aangevuld als je drinkt? Vrij direct. Het duurt geen uren, eerder minuten, om je vochtniveau te herstellen na een flinke zweetbeurt als je voldoende water drinkt. Water wordt razendsnel opgenomen in je maag en darmen, en wordt vervolgens zeer snel verdeeld over je hele lichaam.
Als je zo veel vocht hebt verloren dat je bloed hierdoor dikker is geworden, dan denk ik dat het niet langer dan 10-15 minuten (schatting van mij) duurt voordat het oude niveau is hersteld, zo niet sneller.

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je kennelijk zo'n directe link legt tussen je koud gevoel en het evt. dik worden van je bloed. Heb je dat van een arts gehoord?
Ik denk dat het meer te maken zal hebben met het feit dat na de sauna je poriën helemaal open zijn en je huid gevoeliger is geworden. Je huid zal dan extra snel warmte proberen te verliezen waardoor je dat koud gevoel krijgt.
Dat is waarom na de sauna aangeraden wordt om een koude douche te nemen: om de huid weer tot een normale stand te laten komen.
Overleg het anders met je arts!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo, bedankt voor uw uitvoerige en duidelijke uitleg.
.
en nee, ik leg geen directe link tussen extra koud hebben en dik bloed, het was een gedachte die bij mij op kwam die ik alleen maar uit wou sluiten. mvg.

Andere antwoorden (2)

Als je in de zomer een koude douche neemt, en je gaat er dan onder uit dan heb je het ineens veel warmer. Je zweetkliertjes zijn in de koude douche kleiner geworden, om de warmte vast te houden, en na afloop blijven ze die nog vasthouden. Ik denk dat het bij de sauna net andersom is, je zweetklieren gaan extra werken om warmte kwijt te raken, en blijven nog een tijdje doorwerken. Ik merk aan mezelf trouwens dat als ik een flink stuk gelopen heb of andere dingen gedaan, die me zweet kosten, dat ik het later ook kouder heb dan normaal.
En ja je bloed verliest wel vloeistof door het zweten, maar dat is vrij gauw aangevuld als je voldoende drinkt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo en bedankt voor uw antwoord, hier nog een aansluitende vraag op uw antwoord, "En ja je bloed verliest wel vloeistof door het zweten, maar dat is vrij gauw aangevuld als je voldoende drinkt"
.
dat "vrij gauw" is eigenlijk de kern van mijn vraag, duurt het 1 uur of 2 uur of 3uur voor dat de boel weer hersteld is ?
.
en stel dat ik 1 liter zweet per sauna-gang (persoonlijk denk ik nog wel eens meer dan 1 liter maar dat terzijde), heb ik dan op dat moment dan ook 1 liter minder bloedvolume ?
of ontstaat zweet niet rechtstreeks uit bloed en komt het uit andere "bronnen" uit het lichaam ?
.
btw, ik drink zowel in de sauna als tijdens de cooling-down wel altijd water aangemaakt met een beetje keltisch zeezout bij.
Ik snap niet helemaal je toelichten op je vraag.
Maar om eerst je vraag te beantwoorden. Nee, je bloed word niet dikker. Je zal wel minder plassen. Goed water drinken zal je helpen na het sporten en in de sauna.
Op de vraag in de toelichting. Ik denk dat je bedoeld waarom heb ik het koud na de sauna?
Douche je koud na de sauna? Dit is nodig om je poriën te sluiten en te stoppen met zweten. Als je hierna afdroogt en aankleedt dan zal je merken dat je niet koud hebt, ondanks de koude douche.
Als je niet koud douched blijf je zweten en daardoor kan je het heel koud krijgen.
Want zweten is verkoelend, dus alleen nodig indien je het erg warm hebt.

Verder hoop ik dat je dokter je niet alleen met je ziekte kan helpen, maar ook met de gevolgen/klachten hiervan. Want altijd koud hebben is geen pretje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo, ook u bedankt voor het antwoord. de toelichting heb ik gegeven om de vraag in een zekere context te plaatsen,
maw, ik heb het in het dagelijkse leven altijd extreem koud (door de gezondheidsklachten), maar door/na de sauna wordt het koud hebben nog meer tijdelijk uitvergroot.
.
mijn sauna-protocol is als volgend; na de sauna ga ik altijd eerst een minuutje naar buiten, daarna gelijk koud douchen, daarna droog ik mijn lichaam af, daarna een half uur liggen.
ik zweet daarna soms nog wel eens ietsje na maar niet veel en vaak ook niet. mvg