Wat houdt een zwelling precies in? En hoe weet je dat het idd om een zwelling gaat?

Ik heb een blauwe bult (op) me knieschijf, bovenop. Er werd gezegt dat het òf gewoon een bloeduitstorting met een bult was of een gezwel (?) Wat is dat? De bult is vrijwel niet zichtbaar, maar wel goed te voelen. Is ook niet erg groot. Ik vraag me nu af wat dit nou is. Of een gezwel of een doodnormale bloeduitstorting? En ohja, vrijdag tijdens de pauze ( na 2e lesuur ) vernam ik het bultje pas, was toen wel zichtbaar en warm. Dokter of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Amadea
10 jaar geleden
Heb je die knie onlangs flink gestoten, dan kan je er zeker van zijn dat het een gewone bloeduitstorting is. Maar is het zomaar komen opzetten dan denk ik, in combinatie met die warmte, dat het een ontsteking is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bloed is ook warm hoor, dus een normale blauwe plek kan warm aanvoelen. Zo'n "bult" is eigenlijk ook volkomen normaal bij een blauwe plek.
Een ontsteking, zeker een zo dicht onder de huid, geeft een rode verkleuring, niet een blauwe. Ik zie dus geen reden om aan een ontsteking te denken en alle reden om uit te gaan van een normale blauwe plek.

Antwoorden (1)

waarschijnlijk heb je je knie toch gestoten. Als je aan de binnenkant een verdikking voelt, en misschien kan je die zelfs aan de buitenkant ook al zien, dan is de meest waarschijnlijke oorzaak, zeker als het ook blauw is, dat je de knie hebt gestoten. Dat blauwe komt door een bloeduitstorting. Het is als het ware een wondje binnenin. Buiten bloedt het dan niet, maar binnen in wel en dan wordt het blauw. Net als een blauwe plek. Zo,n kneuzing van binnen gaat vaak gepaard met zwelling en de ontwikkeling van warmte. Die warmte ontstaat als reactie van het lichaam om de boel op te ruimen en te genezen. Dat heet een ontstekingsreactie maar dat heeft niks te maken met bacteriën in dit geval. Er kan ook een zwelling ontstaan door een ontstoken slijmbeurs in je knie. Er zit zo,n slijmbeurs vlak bij je knieschijf. Een slijmbeurs is een soort zakje met vloeistof en dat zorgt ervoor dat gewrichten en pezen soepeltjes kunnen glijden. Een slijmbeursontsteking veroorzaakt wel een zwelling, warmte en pijn, maar geen blauwe plek. Houd het er dus maar op dat je je knie gewoon hebt gestoten. Doe er een zakje met smeltende ijsklontjes op een paar keer per dag. Na een paar dagen wordt het minder. Je hoeft er nu niet mee naar de dokter want die zal ook zeggen dat je even moet afwachten.