Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

ik wil stoppen met groeien, ik ben nu 1m73, 14 jaar oud. ik kom nu al met kop en schouders boven mijn vrienden uit. hoe kan ik stoppen met groeien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben zelf ook 14 jaar en nu al 1.96, ik ben toen toen ik doorhad dat ik echt lang zou worden naar een kinderarts geweest, daar hebben ze toen een röntgenfoto van mijn hand gemaakt en op die manier kunnen ze berekenen hoe lang je nog blijft groeien en hoe lang je uiteindelijk wordt (heeft iets te maken met kraakbeen tussen de botten van je vinger) jij als meisje kunt als je echt niet langer wil worden hormonen slikken, hoewel het ook kan dat dit pas bij grotere lengtes wordt gegeven

Daar heb je zelf helaas geen invloed op. Overigens vind ik je helemaal niet zo groot hoor! Ben blij met wat je hebt, veel mensen willen graag lang zijn!

Er is geen enkele gezonde manier waarop jij kunt stoppen met groeien. Ik ben zelf 2.02 meter, en op wat ongemakkelijkheden in (voornamelijk) derdewereldlanden na vind ik het prima! En trouwens, 1.73 met 14 jaar is helemaal niet zo lang, waarschijnlijk kom je kleiner uit de bus dan ik. Toegevoegd na 4 minuten: Oh, ik zie nu pas dat je een meisje bent. In dat geval ben je nu al vrij lang, net als mijn zusjes op jouw leeftijd, die zijn nu ongeveer 1.83 en de ene werkt als fotomodel. Kun jij ook doen, geen zorgen, meisjes zijn over het algemeen sneller klaar met groeien!

Als je een meisje bent stop je waarschijnlijk ook met groeien dus dan geen zorg 1,73 m is voor een meisje tegenwoordig heel ok en 5 cm meer ook nog hoor. Voor een jongen is het zelfs wat klein Jouw vrienden groeien mogelijk later nog wat door en dan halen ze je weer in. Ze zeggen dat meisjes stoppen met groeien als hun menstruatie begint, daar is niet iedereen het mee eens maar ik ken toch wel veel voorbeelden Verder kun je eigenlijk niet veel doen, ik zou zelf NOOIT iets doen als hormonen slikken, daar heb je mogelijk de rest van je leven spijt van

De zus van een vriendin van mij werd met acht op 2.20 geschat. Toen ze dat wisten hebben ze haar met medicatie vroegtijdig in de puberteit gebracht. Ze is nog op 1.80 uitgekomen maar de consequentie was dat ze een extreem moeilijke puber is geworden. Dat heeft meer lijdt gebracht dan iets goeds. Ik denk dat je moet opletten met hetgene wat je wenst

Ik ben nu 45, maar toen ik jong was, groeide ik ook heel hard. Ik had soms zelfs pijn ervan, in de binnenkant van mijn knieen. Ik ben toen ook gecontroleerd, rontgenfoto van mijn hand gemaakt, en er kwam uit dat ik hooguit 1.80 zou worden. Ik ben 1.78 geworden. Als ik toen had willen stoppen met groeien, hadden ze me de pil gegeven, om de menstruatie op te wekken, de meeste meisjes stoppen met groeien als ze eenmaal menstrueren. Misschien dat een enkeling nog groeit, maar over het algemeen wordt het groeien veel minder, of stopt het. Omdat ik hooguit 1.80 zou worden, hebben we ervoor gekozen dat ik niet de pil nam. Nu ben ik vrij lang, maar ik ben er erg blij mee. Als je 14 bent, zijn de meisjes allemaal langer, meisjes groeien eerder. Jongens gaan nog veel langer door met groeien. Als je nu langer bent dan alle jongens, kan dat over 5 jaar heel anders zijn. Dus wat ik weet: ze kunnen de groei stoppen door de menstruatie op te wekken. Als je al menstrueert, dan weet ik niet of er nog wat aan te doen is. Als je je er erg druk om maakt, zou je met een huisarts kunnen praten...

Lieve vraagstelster, In Nederland wonen de langste mensen (gemiddeld genomen) In Friesland de langste mensen van de wereld (op grote afstand van nr. 2 Doutzen Kroes 9een Friezin en vele andere oogverblindende lange meisjes die het zeer ver geschopt hebben, zijn allemaal ergens tussen de 175 en 185 CM. Het is een hele mooie lengte, zeker niet te lang. Als je wat langer bent heb je het voordeel dat je later minder snel dik lijkt. Jij hoeft NIET op hoge hakken te worden. veel kortere meisjes doen dat juist om langer te lijken. Je krijgt dus cadeau waar andere meisjes jaloers op zijn. Draag net als Nicole Kidman (1.85) geen hoge hakken. dat is beter voor je voeten en je enkels. Brigitte Nielssen 195 cm is DOOR haar lengte wereld beroemd geworden. Maaak je maar geen zorgen. Als ik je verhaal zo hoor is je eindlengte bij benadering 180 CM. DAt is een optimale lengte voor een Nederlandse vrouw. Met de pil en andere kunstgrepen kun je een versnelde sluiting van de groeischijven (epifisairschijven dit zijn de plaatsen in je botten waar de botcellen voor de lengte worden aangemaakt) bewerkstelligen. Het aan de pil gaan is op jouw leeftijd geen gezonde optie, nog even doorgroeien is dat wel. De kinderen worden nu eenmaal wat langer dan hun ouders, omdat we nu veel meer weten over voedsel EN dat op onze kinderen toepassen. Mijn volwassen zoons zijn ook beiden groter dan ik. Dat vind ik als vader niet erg, integendeel. Mijn beide pleegdochters zijn nu al langer dan ik (174) het is een teken dat hun gezondheid goed is. Je hebt alle reden om je GEEN zorgen te maken. Gaat goed komen meissie !!

Dat kan je zelf niet (op een goede en verantwoorde!) beïnvloeden.

er zijn van die remmers die je kunt krijgen las ik eens ergens maar echt veel zal het niet helpen, waarscijnlijk omdat 1 van je ouders ook erg lang is heb je dat geerfd, wees maar gewoon blij, met je lengte er kunnen ook voordelen aan zitten, heel veel vrouwen willen lang zijn, denk maar eens aan medellen, dus wees blij met wat je hebt en doe daar je voordeel mee Toegevoegd na 48 seconden: medellen moet modellen zijn.

Dat zul je moeten overleggen met je huisarts of kinderarts. Er bestaan naar ik weet groeiremmers. Maar daar heb je echt een arts bij nodig. Want elk ingrijpen in je lichaam heeft voor en tegens en daar heeft alleen een dokter verstand van.